Ruokailun kultaiset säännöt - Pöytästandit Kaarisillan yhtenäiskoululle hyvistä käytöstavoista kouluruokailussa
Pirttilä, Kristiina; Peräkorpi, Henriikka (2018)
Pirttilä, Kristiina
Peräkorpi, Henriikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805199078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805199078
Tiivistelmä
Projektiluonteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Kaarisillan koulun ruokalaan pöytästandit hyvistä käytöstavoista ruokailutilanteessa. Opinnäytetyössä tehtiin helppolukuiset ja selkeät standit, joissa oli esillä toivottuja käyttäytymistapoja kouluruokailussa. Tavoitteena oli, että oppilaat oppivat kiinnittämään huomiota omaan käyttäytymiseensä kouluruokailussa ja noudattavat pöytästandeista oppimiansa käytöstapoja. Opinnäytetyön tekijöiden henkilökohtainen tavoite oli kehittää omia taitojaan asiasisällön tiivistämisessä sekä tärkeimpien sisältöjen poimimisessa, koska se on olennaista potilasohjauksessa. Tavoitteena oli myös kehittää valmiuksia yhteistyöhön eri toimijoiden kanssa. Lisäksi tavoitteena oli kehittää asiakielen käyttöä ja lähdekritiikkiä.
Aihe oli tärkeä ja ajankohtainen, koska sen avulla voidaan yhtenäistää oppilaiden käsitystä kouluruokailussa toivotuista käytöstavoista. Pöytästandeissa on kuvia, eikä niinkään tekstiä, jolloin nuorempienkin oppilaiden on helppo tulkita niitä. Useimmat posterit kouluruokaloissa liittyvät hyviin ja terveellisiin ruokavalintoihin, tästä syystä oli tärkeää tehdä myös käytöstapoja käsittelevä tuotos.
Koulun oppilailla teetettiin aluksi alkukysely, johon vastasivat 2., 4. ja 8.-luokan oppilaat. Kyselyssä kartoitettiin oppilaiden mielipiteitä kouluruokailusta. Kyselystä lähetettiin saatekirjeet koteihin, noin viikkoa ennen kyselyn toteuttamista. Standit tehtiin aiheeseen liittyvän näyttöön perustuvan tiedon, koulun opettajan huomioiden ja oppilaille suunnatun alkukyselyn pohjalta. Tavoitteiden täyttymistä arvioitiin palautekyselyn avulla, jonka 3., 5. ja 7.-luokan oppilaat täyttivät standeista. Sekä alku- että palautekysely tehtiin oppitunnin aikana ja opettajat keräsivät kyselylomakkeet kyselyn loputtua. Kyselyihin vastattiin nimettömästi.
Palautekyselyn vastauksista selvisi, että standit olivat koulun ruokalassa selvästi nähtävissä ja niistä sai hyvin selvää. Metelin vähenemistä ei osattu arvioida, vaan suurin osa vastasi, ettei osaa sanoa. Uusien käytöstapojen oppimiseen vastaavaan kysymykseen vastaukset jakautuivat tasaisesti. Osalle yläasteikäisistä standeissa olleet käytöstavat olivat tuttuja. Vapaamuotoisesta palautteesta selvisi, että osa vastaajista oli sitä mieltä, että meteli ja puhelimen käyttö on hieman vähentynyt.
Aihe oli tärkeä ja ajankohtainen, koska sen avulla voidaan yhtenäistää oppilaiden käsitystä kouluruokailussa toivotuista käytöstavoista. Pöytästandeissa on kuvia, eikä niinkään tekstiä, jolloin nuorempienkin oppilaiden on helppo tulkita niitä. Useimmat posterit kouluruokaloissa liittyvät hyviin ja terveellisiin ruokavalintoihin, tästä syystä oli tärkeää tehdä myös käytöstapoja käsittelevä tuotos.
Koulun oppilailla teetettiin aluksi alkukysely, johon vastasivat 2., 4. ja 8.-luokan oppilaat. Kyselyssä kartoitettiin oppilaiden mielipiteitä kouluruokailusta. Kyselystä lähetettiin saatekirjeet koteihin, noin viikkoa ennen kyselyn toteuttamista. Standit tehtiin aiheeseen liittyvän näyttöön perustuvan tiedon, koulun opettajan huomioiden ja oppilaille suunnatun alkukyselyn pohjalta. Tavoitteiden täyttymistä arvioitiin palautekyselyn avulla, jonka 3., 5. ja 7.-luokan oppilaat täyttivät standeista. Sekä alku- että palautekysely tehtiin oppitunnin aikana ja opettajat keräsivät kyselylomakkeet kyselyn loputtua. Kyselyihin vastattiin nimettömästi.
Palautekyselyn vastauksista selvisi, että standit olivat koulun ruokalassa selvästi nähtävissä ja niistä sai hyvin selvää. Metelin vähenemistä ei osattu arvioida, vaan suurin osa vastasi, ettei osaa sanoa. Uusien käytöstapojen oppimiseen vastaavaan kysymykseen vastaukset jakautuivat tasaisesti. Osalle yläasteikäisistä standeissa olleet käytöstavat olivat tuttuja. Vapaamuotoisesta palautteesta selvisi, että osa vastaajista oli sitä mieltä, että meteli ja puhelimen käyttö on hieman vähentynyt.