Soveltavan luistelun kehittäminen seuratoiminnan tueksi
Kauppila, Heidi (2018)
Kauppila, Heidi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229560
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää soveltavaa luistelua seuratoiminnan tueksi sekä tuottaa soveltavan luistelun raportti taitoluisteluseuralle. Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata kysymykseen: mitä tulee ottaa huomioon soveltavan luistelun ohjaamisessa ja järjestämisessä sekä miten luodaan mahdollisimman toimiva soveltavan luistelun kokonaisuus. Opinnäytetyö tarttui ajankohtaiseen aiheeseen erityisryhmien liikunnan harrastamismahdollisuuksista ja soveltavan liikunnan merkityksestä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Turun Riennon Taitoluistelu ry:n kanssa osana seuran soveltavan luistelun toimintaa.
Opinnäytetyössä menetelminä käytettiin havainnointia, päiväkirjaa ja tuokioiden suunnittelun pohjana hyödynnettäviä menetelmiä, joita ovat opetustyyli, säännöt ja ohjeet, asianmukaiset välineet sekä tila ja ympäristö. Havainnointimenetelminä käytettiin tarkkailevaa ja osallistuvaa havainnointia.
Opinnäytetyössä toteutettiin kaksitoista soveltavan luistelun kertaa Turun Riennon Taitoluistelun aikuisten soveltavan luistelun ryhmässä aikavälillä kevät 2017- kevät 2018. Havainnoinnin avulla saatiin välitöntä palautetta harjoitteiden toimivuudesta niin yksilö kuin ryhmätasollakin sekä pystyttiin seuraamaan eri ohjaustyylien ja -tapojen toimivuutta. Päiväkirjamerkinnät muodostettiin kahdeltatoista toteutuskerral-ta, johon koottiin jokaisen toteutuskerran toiminnat ja sisällöt sekä toimintakerroilta esiin tulleet ratkaisut ja haasteet.
Soveltavan luistelun kertojen tärkeimmiksi asioiksi nousivat ohjauksen, harjoitteiden, pelien, tilojen sekä välineiden soveltaminen. Ohjaajia oli osallistujien määrän nähden sopivasti, harjoitteet olivat osallistujien taitotasolle sopivia ja niitä pystyttiin soveltamaan. Tuloksena voidaan kuitenkin myös todeta, että osallistujat olisivat jossain määrin tarvinneet yksilöllisempää ohjausta ja tarvitsivat varsinkin ensimmäisillä kerroilla jonkin verran myös lepotaukoja. Toiminnan suunnittelun ja ohjauksen kannalta haasteita aiheutti osallistujien suuri vaihtuvuus sekä erilaiset luistelutaustat ja taitotasot. Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että kahdestatoista soveltavan luistelun kerrasta muodostui kokonaisuus, johon oli helppo tulla mukaan kesken toiminnankin.
Yhteenvetona voidaan todeta, että soveltavan luistelun ryhmän toiminta oli kaikille avointa ja osallistujat löysivät luistelun ilon. Opinnäytetyön tuloksena syntyi soveltavan luistelun raportti, joka on kaikkien aiheesta kiinnostuneiden hyödynnettävissä.
Opinnäytetyössä menetelminä käytettiin havainnointia, päiväkirjaa ja tuokioiden suunnittelun pohjana hyödynnettäviä menetelmiä, joita ovat opetustyyli, säännöt ja ohjeet, asianmukaiset välineet sekä tila ja ympäristö. Havainnointimenetelminä käytettiin tarkkailevaa ja osallistuvaa havainnointia.
Opinnäytetyössä toteutettiin kaksitoista soveltavan luistelun kertaa Turun Riennon Taitoluistelun aikuisten soveltavan luistelun ryhmässä aikavälillä kevät 2017- kevät 2018. Havainnoinnin avulla saatiin välitöntä palautetta harjoitteiden toimivuudesta niin yksilö kuin ryhmätasollakin sekä pystyttiin seuraamaan eri ohjaustyylien ja -tapojen toimivuutta. Päiväkirjamerkinnät muodostettiin kahdeltatoista toteutuskerral-ta, johon koottiin jokaisen toteutuskerran toiminnat ja sisällöt sekä toimintakerroilta esiin tulleet ratkaisut ja haasteet.
Soveltavan luistelun kertojen tärkeimmiksi asioiksi nousivat ohjauksen, harjoitteiden, pelien, tilojen sekä välineiden soveltaminen. Ohjaajia oli osallistujien määrän nähden sopivasti, harjoitteet olivat osallistujien taitotasolle sopivia ja niitä pystyttiin soveltamaan. Tuloksena voidaan kuitenkin myös todeta, että osallistujat olisivat jossain määrin tarvinneet yksilöllisempää ohjausta ja tarvitsivat varsinkin ensimmäisillä kerroilla jonkin verran myös lepotaukoja. Toiminnan suunnittelun ja ohjauksen kannalta haasteita aiheutti osallistujien suuri vaihtuvuus sekä erilaiset luistelutaustat ja taitotasot. Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että kahdestatoista soveltavan luistelun kerrasta muodostui kokonaisuus, johon oli helppo tulla mukaan kesken toiminnankin.
Yhteenvetona voidaan todeta, että soveltavan luistelun ryhmän toiminta oli kaikille avointa ja osallistujat löysivät luistelun ilon. Opinnäytetyön tuloksena syntyi soveltavan luistelun raportti, joka on kaikkien aiheesta kiinnostuneiden hyödynnettävissä.