Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Porilaisten seitsemäsluokkalaisten kokemuksia arjesta ja hyvinvoinnista

Peltonen, Janina (2018)

 
Avaa tiedosto
Peltonen_Janina.pdf (504.2Kt)
Lataukset: 


Peltonen, Janina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249922
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia porilaisten seitsemäsluokkalaisten kokemuksia ja ajatuksia kokonaisvaltaisesti arjesta ja hyvinvoinnista. Kohderyhmäksi valikoitui seitsemäsluokkalaiset nuoret siksi, että nuorimmat nuoret jäävät usein tutkimusten ulkopuolelle. He kuitenkin ovat myöhemmin niitä nuoria, joista on jo olemassa enemmän tutkimustietoa. Tavoitteena oli selvittää, mitä nuoret kaipaisivat enemmän arkeensa sekä sitä, mikä heidän elämässään on jo hyvin, ja jota voidaan vahvistaa.

Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Satakunnan yhteisökeskuksen kanssa, joka koordinoi Poriin perustettavan Me-talon toimintaa. Työskentely opinnäytetyön eri vaiheissa tapahtui tiiviisti yhteistyössä Satakunnan yhteisökeskuksen Me-talon koordinaattorin ja järjestösihteerin kanssa. Yhteistyökumppani oli tehnyt jo ennen opinnäytetyötäni haastatteluja nuorille, joten opinnäytetyötutkimuksessa mukailtiin aiemmin käytettyä haastattelurunkoa.

Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluna, jonka aineisto analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Yksilöhaastattelu valikoitui menetelmäksi, jotta aineistoa olisi helpompi hyödyntää, kun nauhoitteessa kuuluisi vain yhden nuoren vastaukset. Teemoittelu oli luonnollinen analysointimenetelmä, koska haastattelukysymykset oli valmiiksi jaettu hyvinvoinnin osa-alueiden mukaan teemoihin. Niistä muodostuivat haastatteluaineistonkin teemat. Teemat olivat vapaa-aika ja harrastukset, perhe, ystävyyssuhteet, sosiaalinen media ja netinkäyttö, mielen hyvinvointi ja jaksaminen sekä tulevaisuus ja haaveet. Tyypittely tapahtui teemojen sisällä eritellen erilaiset vastaukset omiin ryhmiinsä.

Haastatteluilla tavoitettiin 51 seitsemäsluokkalaista. Tutkimus osoitti, että porilaiset seitsemäsluokkalaiset nuoret voivat pääsääntöisesti hyvin. Joitakin poikkeuksia tietysti mahtui joukkoon ja heillä syrjäytymisen riskitekijöitä oli kasautunut jonkin verran. Merkittävimmät syrjäytymisen riskitekijät olivat pitkään jatkunut kiusatuksi tuleminen ja ystävien puute.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste