WhatsAppin hyödyntäminen markkinoinnissa
Piispa, Vivian (2018)
Piispa, Vivian
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410099
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on WhatsAppin hyödyntäminen markkinoinnissa. Opinnäytetyöhön sisältyy produktina lista vinkeistä miten WhatsApp -pikaviestisovellusta voi hyödyntää yritysten markkinoinnissa. Työn rajauksena on käsitellä WhatsApp markkinointia yritysten kannalta. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa ei ole käytetty toimeksiantajaa.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan sosiaalista mediaa ja siihen liittyviä tämän hetken trendejä markkinoinnissa. Työssä käydään läpi sosiaalisen median kanavissa toteutettavia markkinoinnin tekniikoita, kuten sisältömarkkinointia ja mobiilimarkkinointia, joiden merkitys on kasvanut paljon viime vuosien aikana. Sosiaalisen median käyttö on siirtynyt tietokoneista älypuhelinten mobiilisovelluksiin, joissa vietetään entistä enemmän aikaa. Kuluttajien suosiosta käydään jatkuvaa kilpailua erilaisten kiinnostavien sisältöjen avulla, minkä vuoksi yritysten on entistä vaikeampaa tulla huomatuksi.
Työn teoriaosuudessa käydään myös läpi WhatsApp-pikaviestisovellus ja siihen liittyvät ominaisuudet. Tämän lisäksi esitellään onnistuneita kansainvälisiä WhatsApp-sovelluksen avulla toteutettuja kampanjoita ja tuodaan esiin WhatsAppin etuja markkinoinnin näkökulmasta. WhatsAppin suosio on kasvanut räjähdysmäisesti ja siitä on tullut monelle suomalaiselle yksi tärkeimmistä sosiaalisen median kanavista. Sillä on tällä hetkellä globaalisti yli miljardi aktiivista käyttäjää, minkä vuoksi markkinoinnin hyödyntäminen sen kautta on erittäin ajankohtaista. Lisäksi WhatsAppista on lanseerattu business versio nimenomaan yritysten tarpeisiin, jonka avulla pyritään houkuttelemaan lisää yrityskäyttäjiä.
Empiirinen osuus keskittyy WhatsAppin hyödyntämiseen yritysten markkinoinnissa pohjautuen työn teoriaosuuteen. Lisäksi siinä perustellaan työn produkti eli lista erilaisista vinkeistä hyödyntää WhatsApp-pikaviestisovellusta yritysten markkinoinnissa ja pohditaan niitä esimerkkien kautta. Tässä osuudessa myös tuodaan esiin syitä, miksi markkinointia on WhatsAppin kautta hyödynnetty niin vähän ja miksi yritysten kannattaisi hyödyntää sitä.
Markkinointi WhatsAppin kautta vaatii enemmän suunnittelua ja luovuutta, sillä toistaiseksi WhatsAppissa yritykset eivät voi kilpailla mainoksilla. Yritysten täytyy muistaa, että WhatsApp koetaan henkilökohtaiseksi kanavaksi, jolloin sen kautta ei voi jatkuvasti lähettää viestejä. Markkinointiviestien täytyy olla relevantteja ja asiakasta kiinnostavia, jotta kuluttajalle jää hyvä mielikuva yrityksestä.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan sosiaalista mediaa ja siihen liittyviä tämän hetken trendejä markkinoinnissa. Työssä käydään läpi sosiaalisen median kanavissa toteutettavia markkinoinnin tekniikoita, kuten sisältömarkkinointia ja mobiilimarkkinointia, joiden merkitys on kasvanut paljon viime vuosien aikana. Sosiaalisen median käyttö on siirtynyt tietokoneista älypuhelinten mobiilisovelluksiin, joissa vietetään entistä enemmän aikaa. Kuluttajien suosiosta käydään jatkuvaa kilpailua erilaisten kiinnostavien sisältöjen avulla, minkä vuoksi yritysten on entistä vaikeampaa tulla huomatuksi.
Työn teoriaosuudessa käydään myös läpi WhatsApp-pikaviestisovellus ja siihen liittyvät ominaisuudet. Tämän lisäksi esitellään onnistuneita kansainvälisiä WhatsApp-sovelluksen avulla toteutettuja kampanjoita ja tuodaan esiin WhatsAppin etuja markkinoinnin näkökulmasta. WhatsAppin suosio on kasvanut räjähdysmäisesti ja siitä on tullut monelle suomalaiselle yksi tärkeimmistä sosiaalisen median kanavista. Sillä on tällä hetkellä globaalisti yli miljardi aktiivista käyttäjää, minkä vuoksi markkinoinnin hyödyntäminen sen kautta on erittäin ajankohtaista. Lisäksi WhatsAppista on lanseerattu business versio nimenomaan yritysten tarpeisiin, jonka avulla pyritään houkuttelemaan lisää yrityskäyttäjiä.
Empiirinen osuus keskittyy WhatsAppin hyödyntämiseen yritysten markkinoinnissa pohjautuen työn teoriaosuuteen. Lisäksi siinä perustellaan työn produkti eli lista erilaisista vinkeistä hyödyntää WhatsApp-pikaviestisovellusta yritysten markkinoinnissa ja pohditaan niitä esimerkkien kautta. Tässä osuudessa myös tuodaan esiin syitä, miksi markkinointia on WhatsAppin kautta hyödynnetty niin vähän ja miksi yritysten kannattaisi hyödyntää sitä.
Markkinointi WhatsAppin kautta vaatii enemmän suunnittelua ja luovuutta, sillä toistaiseksi WhatsAppissa yritykset eivät voi kilpailla mainoksilla. Yritysten täytyy muistaa, että WhatsApp koetaan henkilökohtaiseksi kanavaksi, jolloin sen kautta ei voi jatkuvasti lähettää viestejä. Markkinointiviestien täytyy olla relevantteja ja asiakasta kiinnostavia, jotta kuluttajalle jää hyvä mielikuva yrityksestä.