Mediakasvatukselliset ja pedagogiset taidot muuttuvassa kirjastotyössä : Porin kaupunginkirjaston henkilökunnan media- ja ohjaustaitojen kartoitus
Amee, Aija (2018)
Amee, Aija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052710494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052710494
Tiivistelmä
Mediakulttuuri sisältöineen on levinnyt lähes jokaiselle elämän osa-alueelle ja vaikuttaa niin nuoriin kuin vanhoihinkin. Kun viestintätavat ja -sisällöt muuttuvat, monipuolisen lukutaidon saavuttamiseksi tarvitaan uusia taitoja. Medioituneessa maailmassa medialukutaidosta onkin tullut yksi keskeisimmistä kansalaistaidoista.
Yksi yleisten kirjastojen keskeisimmistä tehtävistä on aktiivisen kansalaisuuden ja osallisuuden tukeminen. Mediataitoja tarvitaan mediakulttuurissa lukemiseen, tulkintaan ja osallistumiseen. Kirjastoammattilaiset ovat uusien haasteiden edessä. Onko meillä hallussamme mediakasvatukseen ja digiopastukseen tarvittavat tiedot ja taidot?
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, joka perehtyy Porin kaupunginkirjaston työntekijöiden mediataitoihin: millaisiksi kirjastoammattilaiset arvioivat taitonsa mediakasvatukseen liittyen? Miten he arvottavat mediakasvatuksen eri osa-alueita? Tutkimusmenetelmäni oli henkilökunnalle kohdistettu verkkokysely.
Kyselyn perusteella kirjastoammattilaiset kokevat, että mediakasvatus on tärkeää. He ovat myös kiinnostuneita aiheeseen liittyvästä täydennyskoulutuksesta. Toisaalta osaamisen taso vaihtelee melko paljon eri vastaajien ja aihepiirien kesken. Jotkin mediakasvatuksen sisällöt, kuten digitaaliset pelit ja pelikasvatus, ovat vieraita lähes kaikille kyselyyn vastanneille. Toinen esimerkki, missä lisäperehdytystä voitaisiin tarvita, on vaihtoehtoisten hakukoneiden tuntemus verkkotiedonhaussa.
Kun kirjastopedagogiikan tarve kasvaa, kasvaa myös tarve mediakasvatustaitoisille kirjastoammattilaisille. Kirjaston mediakasvatussuunnitelman vaatimusten ja työntekijöiden osaamisen välillä olevia eroja voi paikata esimerkiksi mentoroinnilla, yhteistyöllä, tarjoamalla täydennyskoulutusta nykyiselle henkilökunnalle sekä rekrytoimalla uutta, mediakasvatustaitoista työvoimaa.
Yksi yleisten kirjastojen keskeisimmistä tehtävistä on aktiivisen kansalaisuuden ja osallisuuden tukeminen. Mediataitoja tarvitaan mediakulttuurissa lukemiseen, tulkintaan ja osallistumiseen. Kirjastoammattilaiset ovat uusien haasteiden edessä. Onko meillä hallussamme mediakasvatukseen ja digiopastukseen tarvittavat tiedot ja taidot?
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, joka perehtyy Porin kaupunginkirjaston työntekijöiden mediataitoihin: millaisiksi kirjastoammattilaiset arvioivat taitonsa mediakasvatukseen liittyen? Miten he arvottavat mediakasvatuksen eri osa-alueita? Tutkimusmenetelmäni oli henkilökunnalle kohdistettu verkkokysely.
Kyselyn perusteella kirjastoammattilaiset kokevat, että mediakasvatus on tärkeää. He ovat myös kiinnostuneita aiheeseen liittyvästä täydennyskoulutuksesta. Toisaalta osaamisen taso vaihtelee melko paljon eri vastaajien ja aihepiirien kesken. Jotkin mediakasvatuksen sisällöt, kuten digitaaliset pelit ja pelikasvatus, ovat vieraita lähes kaikille kyselyyn vastanneille. Toinen esimerkki, missä lisäperehdytystä voitaisiin tarvita, on vaihtoehtoisten hakukoneiden tuntemus verkkotiedonhaussa.
Kun kirjastopedagogiikan tarve kasvaa, kasvaa myös tarve mediakasvatustaitoisille kirjastoammattilaisille. Kirjaston mediakasvatussuunnitelman vaatimusten ja työntekijöiden osaamisen välillä olevia eroja voi paikata esimerkiksi mentoroinnilla, yhteistyöllä, tarjoamalla täydennyskoulutusta nykyiselle henkilökunnalle sekä rekrytoimalla uutta, mediakasvatustaitoista työvoimaa.