ARVO-mobiilikirjausjärjestelmän käytettävyystutkimus
Jääskeläinen Costa, Sara; Toijonen, Jiisa (2018)
Jääskeläinen Costa, Sara
Toijonen, Jiisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510366
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tutkia ARVO-mobiilikirjausjärjestelmän käytettävyyttä ja sen käyttöön liittyviä ongelmakohtia sekä selvittää, mistä johtui järjestelmän toivottua vähäisempi käyttöaste Espoon sairaalassa. Käytettävyyden tutkiminen toteutettiin sähköisen kyselyn ja käytettävyystestauksen avulla.
Työssä tutustuttiin käytettävyyteen ja työn kannalta olennaisiin käytettävyyden arvioinnin menetelmiin. Käytettävyyttä tarkasteltiin etenkin ISO 9241–11:n ja Nielsenin käytettävyyden määritelmän näkökulmasta.
Sähköisen kyselyn kohderyhmänä olivat kaikki ARVO-järjestelmän käyttäjät Espoon sairaalassa. Sähköinen kysely sisälsi käyttäjää profiloivia kysymyksiä, SUS (System Usability Scale) -lomakkeen, toimintojen haasteellisuutta koskevan kysymyksen sekä avoimia kysymyksiä järjestelmän käytöstä ja käytettävyydestä. Käytettävyystestaus toteutettiin kahdelle alle 25-vuotiaalle ARVO-järjestelmän käyttäjälle. Testaus sisälsi testaustilanteen esittelyn, lyhyen alkuhaastattelun, testauksen sekä loppuhaastattelun.
Tutkimuksessa selvisi, että ARVO-järjestelmän toiminnoissa suurimmat ongelmat olivat sisäänkirjautumisessa ja suoritteen kirjaamisessa. Eniten ongelmia ARVO-järjestelmässä koettiin silloin, kun sitä käytettiin Myco-puhelimella. Näiden lisäksi järjestelmään perehdytyksen koettiin olevan puutteellista.
Insinöörityössä laadittiin tutkimustulosten perusteella kehitysehdotuksia järjestelmän käyttöön ja käytettävyyteen liittyen. On toivottavaa, että laadittuja kehitysehdotuksia hyödynnetään ARVO-järjestelmän käytettävyyden parantamiseksi. Järjestelmän kehittämisen myötä uskotaan, että sen käyttöaste saadaan toivotulle tasolle Espoon sairaalassa.
Työssä tutustuttiin käytettävyyteen ja työn kannalta olennaisiin käytettävyyden arvioinnin menetelmiin. Käytettävyyttä tarkasteltiin etenkin ISO 9241–11:n ja Nielsenin käytettävyyden määritelmän näkökulmasta.
Sähköisen kyselyn kohderyhmänä olivat kaikki ARVO-järjestelmän käyttäjät Espoon sairaalassa. Sähköinen kysely sisälsi käyttäjää profiloivia kysymyksiä, SUS (System Usability Scale) -lomakkeen, toimintojen haasteellisuutta koskevan kysymyksen sekä avoimia kysymyksiä järjestelmän käytöstä ja käytettävyydestä. Käytettävyystestaus toteutettiin kahdelle alle 25-vuotiaalle ARVO-järjestelmän käyttäjälle. Testaus sisälsi testaustilanteen esittelyn, lyhyen alkuhaastattelun, testauksen sekä loppuhaastattelun.
Tutkimuksessa selvisi, että ARVO-järjestelmän toiminnoissa suurimmat ongelmat olivat sisäänkirjautumisessa ja suoritteen kirjaamisessa. Eniten ongelmia ARVO-järjestelmässä koettiin silloin, kun sitä käytettiin Myco-puhelimella. Näiden lisäksi järjestelmään perehdytyksen koettiin olevan puutteellista.
Insinöörityössä laadittiin tutkimustulosten perusteella kehitysehdotuksia järjestelmän käyttöön ja käytettävyyteen liittyen. On toivottavaa, että laadittuja kehitysehdotuksia hyödynnetään ARVO-järjestelmän käytettävyyden parantamiseksi. Järjestelmän kehittämisen myötä uskotaan, että sen käyttöaste saadaan toivotulle tasolle Espoon sairaalassa.