Tunnettuus- ja markkinointiviestintätutkimus : case: Sport Club Vantaa ry
Hynninen, Emilia; Luostarinen, Johanna (2018)
Hynninen, Emilia
Luostarinen, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810537
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa urheiluseura Sport Club Vantaa ry:n tunnettuudesta Vantaalla. Tavoitteena oli selvittää millä Vantaan alueilla seura on tunnettu ja mitkä mainonnan kanavat ovat toimivimmat. Haluttiin myös tietoa, millä Vantaan alueilla seura voisi kasvattaa tunnettuuttaan ja millä keinoin. Taustalla oli seuran havaitsema ongelma: mainonnalla ei ole tavoitettu oikeaa kohderyhmää ja siksi harrasteliikuntaryhmiä ei ole saatu täyteen.
Opinnäytetyön teoria osuudessa käsitellään tunnettuutta, johon liittyvät maine, brändi ja imago sekä markkinointia, johon sisältyy internet-markkinointi, markkinointiviestintä ja mainonnan kanavat. Tietoperustana opinnäytetyössä on käytetty aiheeseen liittyvää ammattikirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä.
Opinnäytetyön tutkimuksen analysointimenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Kysely toteutettiin verkkokyselynä. Kyselyyn vastasi yhteensä 137 henkilöä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Sport Club Vantaa on tunnettu Vantaalla, mutta siinä on parantamisen varaa. Parhaiten seura on tunnettu henkilökohtaisen kokemuksen kautta ja eniten sen mainoksia oli nähty Facebookissa ja Vantaan Sanomissa. Sport Club Vantaan paikalliseen tunnettuuteen vaikuttaa laajalti sen toiminnan sijainti Itä-Vantaalla. Vastausten perusteella eniten parannettavaa olisi mainonnan kohdentamisessa oikealle alueelle ja kohderyhmälle. Kehitysehdotuksissa annetaan ideoita markkinointiviestinnän tehostamiseksi. Tutkimuksen tuloksia ja kehitysehdotuksia voidaan hyödyntää tunnettuuden parantamiseen.
Opinnäytetyön teoria osuudessa käsitellään tunnettuutta, johon liittyvät maine, brändi ja imago sekä markkinointia, johon sisältyy internet-markkinointi, markkinointiviestintä ja mainonnan kanavat. Tietoperustana opinnäytetyössä on käytetty aiheeseen liittyvää ammattikirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä.
Opinnäytetyön tutkimuksen analysointimenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Kysely toteutettiin verkkokyselynä. Kyselyyn vastasi yhteensä 137 henkilöä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Sport Club Vantaa on tunnettu Vantaalla, mutta siinä on parantamisen varaa. Parhaiten seura on tunnettu henkilökohtaisen kokemuksen kautta ja eniten sen mainoksia oli nähty Facebookissa ja Vantaan Sanomissa. Sport Club Vantaan paikalliseen tunnettuuteen vaikuttaa laajalti sen toiminnan sijainti Itä-Vantaalla. Vastausten perusteella eniten parannettavaa olisi mainonnan kohdentamisessa oikealle alueelle ja kohderyhmälle. Kehitysehdotuksissa annetaan ideoita markkinointiviestinnän tehostamiseksi. Tutkimuksen tuloksia ja kehitysehdotuksia voidaan hyödyntää tunnettuuden parantamiseen.