Muotoilijabrändiyhtälö : ratkaise, älä sievennä
Vidgren, Teemu (2018)
Vidgren, Teemu
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910854
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda muotoilijabrändiyhtälö, jonka avulla muotoilija hahmottaa keskeiset muuttujat brändäysprosessissa. Muotoilijabrändäykseen liittyy useita haasteita, sillä siinä yhdistyy sekä henkilö- että tuotebrändi, ja asiakassuhteet voivat olla moninaisia. Opinnäytetyön luettuaan muotoilijan tulisi ymmärtää brändi käsiteenä, sen tuomat hyödyt oman toiminnan edistämiseen ja saada työkaluja oman brändiyhtälön ratkaisemiseen.
Tutkimuksessa keskitytään brändäykseen muotoilijanäkökulmasta ja pyritään löytämään keskeisiä toistuvia muuttujia, jotka yhdistävät menestyneitä muotoilijabrändejä. Oleelliset käsitteet määritellään ja niitä tarkastellaan brändäyksen näkökulmasta. Tutkimus pohjautuu dokumenttianalyysiin ja asiantuntijoiden sekä alalla kansainvälisesti menestyneiden muotoilijoiden haastatteluihin. Tuloksista luodaan yhteenveto, jossa tarkastellaan yhteneviä ja toistuvia muuttujia brändäysprosessin aikana.
Lopputuloksena opinnäytetyössä esitetään brändäysprosessi visualisoidun muotoilijabrändiyhtälön avulla. Tutkimustulosten mukaan muotoilijabrändiyhtälön keskeisiksi muuttujiksi nousivat muotoilija/t, arvot, asiakkaat, tuotteet, kommunikointi ja visuaalinen ilme sekä yksittäisiä muuttujia. Lisäksi syventäviksi työkaluiksi valikoitui Business Model Canvas brändäyksen näkökulmasta ja SWOT-analyysin brändin tarkasteluun sekä design thinking tukemaan brändäysprosessia.
Tutkimuksessa keskitytään brändäykseen muotoilijanäkökulmasta ja pyritään löytämään keskeisiä toistuvia muuttujia, jotka yhdistävät menestyneitä muotoilijabrändejä. Oleelliset käsitteet määritellään ja niitä tarkastellaan brändäyksen näkökulmasta. Tutkimus pohjautuu dokumenttianalyysiin ja asiantuntijoiden sekä alalla kansainvälisesti menestyneiden muotoilijoiden haastatteluihin. Tuloksista luodaan yhteenveto, jossa tarkastellaan yhteneviä ja toistuvia muuttujia brändäysprosessin aikana.
Lopputuloksena opinnäytetyössä esitetään brändäysprosessi visualisoidun muotoilijabrändiyhtälön avulla. Tutkimustulosten mukaan muotoilijabrändiyhtälön keskeisiksi muuttujiksi nousivat muotoilija/t, arvot, asiakkaat, tuotteet, kommunikointi ja visuaalinen ilme sekä yksittäisiä muuttujia. Lisäksi syventäviksi työkaluiksi valikoitui Business Model Canvas brändäyksen näkökulmasta ja SWOT-analyysin brändin tarkasteluun sekä design thinking tukemaan brändäysprosessia.