Opas sosiaaliseen myyntiin pk-yrityksille, B2C-markkinoille
Hannus, Jari (2018)
Hannus, Jari
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011112
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty sosiaalisen myynnin aloitusoppaaksi pk-yrityksille, jotka toimivat B2C-markkinoilla. Tässä opinnäytetyössä käsitellään seuraavia asioita: 1) mitä sosiaalinen myynti on, 2) kuinka aloittaa sosiaalinen myynti pk-yrityksessä, 3) miten valita oikean sosiaalisen myynnin alusta ja 4) miten sosiaalista myyntiä toteutetaan.
Tätä opinnäytetyötä varten olen tehnyt kvalitatiivisen haastattelun kolmelle sosiaalisen myynnin ammattilaiselle, jotka toimivat eri aloilla B2C-myynnissä, joita ovat ravintola-, matkailu- ja vaatekaupan-ala. He vastaavat oman yrityksensä sosiaalisesta myynnistä. Haastateltavat ovat tehneet sosiaalista myyntiä jo useita vuosia kukin omalla toimialallaan, ja he kaikki ovat nuoria aikuisia. Tutkimuksen tein keväällä 1.3.–27.4.2018.
Tutkimuksen toteuttamisen tukena käytin laadulliseen tutkimukseen liittyvää kirjallisuutta. Sosiaalisen myynnin eri osa-alueita määritellessäni käytin lähteinä tietokirjallisuutta, artikkeleita ja aiheeseen liittyviä internet-lähteitä.
Tutkimus antoi minulle selkeän mielikuvan yrityksen juurisyistä tehdä sosiaalista myyntiä. Tutkimus osoitti myös kuinka paljon aikaa yritykset käyttävät sosiaalisessa ympäristössä, tehden suoraa sosiaalista myyntiä tai markkinointiviestintää. Lopullinen tutkimuksen päätelmäni oli, että en näe mitään syytä yrityksien olla lähtemättä mukaan sosiaaliseen myyntiin. Sosiaalinen myynti antaa helposti lisäarvoa, kuitenkaan vaatimatta juurikaan muuta kuin oman tekemisen laajentamista yrityksissä.
Tätä opinnäytetyötä varten olen tehnyt kvalitatiivisen haastattelun kolmelle sosiaalisen myynnin ammattilaiselle, jotka toimivat eri aloilla B2C-myynnissä, joita ovat ravintola-, matkailu- ja vaatekaupan-ala. He vastaavat oman yrityksensä sosiaalisesta myynnistä. Haastateltavat ovat tehneet sosiaalista myyntiä jo useita vuosia kukin omalla toimialallaan, ja he kaikki ovat nuoria aikuisia. Tutkimuksen tein keväällä 1.3.–27.4.2018.
Tutkimuksen toteuttamisen tukena käytin laadulliseen tutkimukseen liittyvää kirjallisuutta. Sosiaalisen myynnin eri osa-alueita määritellessäni käytin lähteinä tietokirjallisuutta, artikkeleita ja aiheeseen liittyviä internet-lähteitä.
Tutkimus antoi minulle selkeän mielikuvan yrityksen juurisyistä tehdä sosiaalista myyntiä. Tutkimus osoitti myös kuinka paljon aikaa yritykset käyttävät sosiaalisessa ympäristössä, tehden suoraa sosiaalista myyntiä tai markkinointiviestintää. Lopullinen tutkimuksen päätelmäni oli, että en näe mitään syytä yrityksien olla lähtemättä mukaan sosiaaliseen myyntiin. Sosiaalinen myynti antaa helposti lisäarvoa, kuitenkaan vaatimatta juurikaan muuta kuin oman tekemisen laajentamista yrityksissä.