Valmentava hyvinvointisovellus julkisessa terveydenhuollossa
Kontiainen, Mari-Kaisa (2018)
Kontiainen, Mari-Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111614
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli selvittää, millaiset sähköisen järjestelmän ominaisuudet motivoivat käyttäjää saavuttamaan pitkäaikaisia tavoitteita ja miten tällaiset ominaisuudet voidaan ottaa huomioon julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden hankinnassa.
Julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden sähköisten palveluiden edistämiseksi on käynnistetty lukuisia hankkeita ympäri Suomea. ODA-hanke on kokonaisuudessa päätöksentekoa edistävä ohjelma, joka tuo sähköisiä palveluita kansalaisen käyttöön. Yksi hankkeen palveluista on valmentava hyvinvointisovellus, jota kansalainen pystyy joko itsenäisesti tai ammattilaisen kanssa käyttämään ennaltaehkäisevään hoitoon ja pitkäaikaisten tavoitteiden saavuttamiseen. Tässä työssä keskitytään siihen, minkälaisia ominaisuuksia sähköisessä sovelluksessa tulisi olla, jotta sovellus motivoisi käyttäjää ja auttaisi käyttäjää saavuttamaan itse asettamansa tavoitteet.
Työn tuloksena on esitetty huomioitavia asioita motivaatioon, käytettävyyteen ja hankintaprosessiin sähköisissä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa.
Julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden sähköisten palveluiden edistämiseksi on käynnistetty lukuisia hankkeita ympäri Suomea. ODA-hanke on kokonaisuudessa päätöksentekoa edistävä ohjelma, joka tuo sähköisiä palveluita kansalaisen käyttöön. Yksi hankkeen palveluista on valmentava hyvinvointisovellus, jota kansalainen pystyy joko itsenäisesti tai ammattilaisen kanssa käyttämään ennaltaehkäisevään hoitoon ja pitkäaikaisten tavoitteiden saavuttamiseen. Tässä työssä keskitytään siihen, minkälaisia ominaisuuksia sähköisessä sovelluksessa tulisi olla, jotta sovellus motivoisi käyttäjää ja auttaisi käyttäjää saavuttamaan itse asettamansa tavoitteet.
Työn tuloksena on esitetty huomioitavia asioita motivaatioon, käytettävyyteen ja hankintaprosessiin sähköisissä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa.