Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Visit Naantalille
Lehtinen, Ronja (2018)
Lehtinen, Ronja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111779
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantaja yritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma toteutettiin vuosikellon muodossa Visit Naantalille. Vuosikello suunniteltiin aloitettavaksi maaliskuusta 2018. Toimeksiantaja voi myös tulevaisuuden markkinointia suunniteltaessa hyödyntää laadittua vuosikelloa. Visit Naantalilla ei tällä hetkellä ole sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa, jota noudattaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvattiin mikä on toiminnallinen opinnäytetyö, esiteltiin toimeksiantaja, tarkasteltiin mitä markkinointi on, mitä sosiaalinen media tarkoittaa ja miten sitä voi hyödyntää yrityksen markkinoinnissa. Teoriaosuuden laatimisessa käytettiin erilaisia kirjallisuus- ja internetlähteitä. Toiminnallinen osa tukeutuu teoriaan, kahden kilpailijayrityksen benchmarkingiin, 8x8 ideointi menetelmään sekä toimeksiantajan tilanneanalyysiin ja SOSTAC mallin hyödyntämiseen. Näiden avulla luotiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma yritykselle.
Opinnäytetyön lopputuloksessa, eli vuosikellossa, kuvattiin mitä toimenpiteitä yrityksen tulisi toteuttaa sosiaalisessa mediassa sekä milloin. Työn tarkoituksena oli kehittää tuloksellinen sekä helposti toteutettava markkinointisuunnitelma. Työssä on liitteenä toimeksiantajalle valmistettu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelmassa esitellään toteutettavat markkinointitoimenpiteet vuodeksi eteenpäin, alkaen maaliskuusta 2018. Markkinointisuunnitelmassa on otettu huomioon ajankohtaiset tapahtumat sekä tehokkaiksi todetut sisällöt.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvattiin mikä on toiminnallinen opinnäytetyö, esiteltiin toimeksiantaja, tarkasteltiin mitä markkinointi on, mitä sosiaalinen media tarkoittaa ja miten sitä voi hyödyntää yrityksen markkinoinnissa. Teoriaosuuden laatimisessa käytettiin erilaisia kirjallisuus- ja internetlähteitä. Toiminnallinen osa tukeutuu teoriaan, kahden kilpailijayrityksen benchmarkingiin, 8x8 ideointi menetelmään sekä toimeksiantajan tilanneanalyysiin ja SOSTAC mallin hyödyntämiseen. Näiden avulla luotiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma yritykselle.
Opinnäytetyön lopputuloksessa, eli vuosikellossa, kuvattiin mitä toimenpiteitä yrityksen tulisi toteuttaa sosiaalisessa mediassa sekä milloin. Työn tarkoituksena oli kehittää tuloksellinen sekä helposti toteutettava markkinointisuunnitelma. Työssä on liitteenä toimeksiantajalle valmistettu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelmassa esitellään toteutettavat markkinointitoimenpiteet vuodeksi eteenpäin, alkaen maaliskuusta 2018. Markkinointisuunnitelmassa on otettu huomioon ajankohtaiset tapahtumat sekä tehokkaiksi todetut sisällöt.