How film marketing has changed in the last decade
Valo, Marika (2018)
Valo, Marika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412429
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella kuinka elokuvien markkinointi on muuttunut viimeisen vuosikymmenen aikana. Työ toteutettiin olemassa olevaan aineistoon perustuvana laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään miten elokuvien markkinointi on muuttunut viimeisen vuosikymmenen aikana ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet muutokseen. Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi elokuvateollisuuden historiaa ja käytäntöjä, sekä tänä päivänä laajalti käytössä olevia markkinointikanavia.
Tutkimuksen aineistona käytettiin aiheeseen liittyvää, jo olemassa olevaa kirjallisuutta, verkkolähteitä, kuten blogeja ja uutisartikkeleja, sekä elokuva-alalla työskentelevien ammattilaisten haastatteluja. Tutkimustuloksissa käydään esimerkkien kautta läpi kuinka elokuvastudioiden markkinointitiimit ja levittäjät ovat ottaneet uusia markkinointikanavia käyttöönsä ja onnistuneet tavoittamaan kohdeyleisönsä. Tuloksista käy ilmi kuinka mobiililaitteiden käytön yleistyttyä kuluttajien huomion kiinnittäminen on hankalampaa kuin ennen, ja kuinka markkinoinnissa käytettävän materiaalin on oltava huomion kiinnittävää ja nopeasti sisäistettävää.
Tuloksista käy myös ilmi kuinka sosiaalisessa mediassa informaatiotulvan seasta erottumiseen vaaditaan enemmän, mutta sisältö pystytään kohdentamaan tarkemmin oikealle kohderyhmälle. On siis entistä tärkeämpää tietää tarkalleen ketkä kuuluvat elokuvan kohdeyleisöön, ja mistä sosiaalisen median kanavista heidät parhaiten tavoittaa.
Tutkimuksen aineistona käytettiin aiheeseen liittyvää, jo olemassa olevaa kirjallisuutta, verkkolähteitä, kuten blogeja ja uutisartikkeleja, sekä elokuva-alalla työskentelevien ammattilaisten haastatteluja. Tutkimustuloksissa käydään esimerkkien kautta läpi kuinka elokuvastudioiden markkinointitiimit ja levittäjät ovat ottaneet uusia markkinointikanavia käyttöönsä ja onnistuneet tavoittamaan kohdeyleisönsä. Tuloksista käy ilmi kuinka mobiililaitteiden käytön yleistyttyä kuluttajien huomion kiinnittäminen on hankalampaa kuin ennen, ja kuinka markkinoinnissa käytettävän materiaalin on oltava huomion kiinnittävää ja nopeasti sisäistettävää.
Tuloksista käy myös ilmi kuinka sosiaalisessa mediassa informaatiotulvan seasta erottumiseen vaaditaan enemmän, mutta sisältö pystytään kohdentamaan tarkemmin oikealle kohderyhmälle. On siis entistä tärkeämpää tietää tarkalleen ketkä kuuluvat elokuvan kohdeyleisöön, ja mistä sosiaalisen median kanavista heidät parhaiten tavoittaa.