Asiakastietokanta Uudenmaan Huoltotekniikka Oy:lle
Strandvall, Sanna (2010)
Strandvall, Sanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277006
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli rakentaa toimiva asiakastietokanta Uudenmaan Huoltotekniikka Oy:lle, joka on Keravalla toimiva teollisuuden kunnossapitoon keskittyvä yritys. Yritys on keskittynyt asiakkaisiin ja heidän tarpeisiin, mutta informaatio vanhoista ja uusista asiakkaista ei ole hallittu tehokkaasti, jonka vuoksi tarvittiin tietokoneavusteinen ohjelma. Tietokanta antaa kokonaisvaltaisen kuvan asiakkaasta ja sen tuloksena yritys voi parantaa asiakaspalvelun laatua ja paikantaa asiakkaan tarpeet nopeammin ja helpommin.
Uudenmaan Huoltotekniikan asiakkuudenhallintajärjestelmään kuuluu olennaisena osana asiakkuudenhallinta, business to business markkinointi ja tietokanta, joista muodostui työn teoria osuus. Taustatietoa yrityksestä saatiin haastattelujen avulla, joiden avulla pystyttiin kartoittamaan myös tietokannan käyttötarkoitus.
Tietokanta rakennettiin Microsoft Access 2007 ohjelmalla, koska se oli yritykselle jo tuttu ja myöhemmin yritys pystyy laajentamaan ja yhdistämään tietokantoja. Tämän vuoksi tietokan-nasta tehtiin yksinkertainen ja helppokäyttöinen. Lyhyesti, Uudenmaan Huoltotekniikka pystyy sekä määrittelemään asiakastietokannan avulla yritykselle parhaat asiakkaat, että tehostamaan myyntiä, markkinointia ja palvelua, kaikki edellä mainitut asiat myös auttavat yritystä saavuttamaan pitkiä asiakassuhteita ja kasvattamaan yritysuskollisuutta yritystä kohtaan.
Uudenmaan Huoltotekniikan asiakkuudenhallintajärjestelmään kuuluu olennaisena osana asiakkuudenhallinta, business to business markkinointi ja tietokanta, joista muodostui työn teoria osuus. Taustatietoa yrityksestä saatiin haastattelujen avulla, joiden avulla pystyttiin kartoittamaan myös tietokannan käyttötarkoitus.
Tietokanta rakennettiin Microsoft Access 2007 ohjelmalla, koska se oli yritykselle jo tuttu ja myöhemmin yritys pystyy laajentamaan ja yhdistämään tietokantoja. Tämän vuoksi tietokan-nasta tehtiin yksinkertainen ja helppokäyttöinen. Lyhyesti, Uudenmaan Huoltotekniikka pystyy sekä määrittelemään asiakastietokannan avulla yritykselle parhaat asiakkaat, että tehostamaan myyntiä, markkinointia ja palvelua, kaikki edellä mainitut asiat myös auttavat yritystä saavuttamaan pitkiä asiakassuhteita ja kasvattamaan yritysuskollisuutta yritystä kohtaan.