Imatran kylpylän vapaa-ajan palveluiden kehittäminen
Kirjavainen, Miia (2010)
Kirjavainen, Miia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005139223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005139223
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Imatran kylpylän asiakkaiden mielipiteitä nykyisistä ja tulevista vapaa-ajan palveluista. Kylpylämatkailu on lähtenyt Etelä-Karjalan alueella kehitykseen uusien kylpylähankkeiden suunnittelun myötä ja tämä tietää kilpailua myös Imatran kylpylälle. Tässä kehittyvässä tilanteessa on yrityksen tarpeellista kartoittaa palveluiden laatua ja kehittää niitä asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.
Lähdeaineistona opinnäytetyön teoriaosuudessa käytettiin vapaa-aika matkailua ja palvelua käsittelevää kirjallisuutta ja Internet-sivustoja.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvantitatiivinen. Se toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeita välitettiin asiakkaille Imatran kylpylän henkilökunnan avulla talven 2010 aikana, helmi-maaliskuussa. Kysely suunnattiin Imatran kylpylässä majoittuville suomalaisille asiakkaille. Vastauksia saatiin yhteensä 22 kappaletta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vastaajat olivat yleensä tyytyväisiä vapaa-ajan palveluihin. Nykyisistä vapaa-ajan palveluista vastaajia eniten kiinnostivat keilailu ja lumikenkäkävely. Vähiten kiinnostaviksi koettiin fitness-jumpat ja karaoke. Mahdollisesti tulevaisuudessa järjestettävistä vapaa-ajan ohjelmista eniten kiinnostusta herättänyt oli risteily Saimaalla ja vähiten kiinnostusta herättivät bingo ja meikkiesittely. Vapaa-ajan ohjelmille ehdotettiin hintoja yhdestä eurosta 50 euroon. Toivomukset vapaa-ajan ohjelmista olivat vastaajilla hyvin erilaisia. Esitettyjä toivomuksia olivat mm. ulkoilu, yhteiset retket, lasten puuhailuhuone, piano-baari, elokuvat ja vesijumpat päiväsaikaan.
Tutkimuksen pohjalta Imatran kylpylä voi kehittää vapaa-ajan palveluitaan asiakkaiden toivomaan suuntaan ja ottaa asiakkaiden mielipiteet huomioon suunnitellessaan uusia vapaa-ajan palveluja.
Lähdeaineistona opinnäytetyön teoriaosuudessa käytettiin vapaa-aika matkailua ja palvelua käsittelevää kirjallisuutta ja Internet-sivustoja.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvantitatiivinen. Se toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeita välitettiin asiakkaille Imatran kylpylän henkilökunnan avulla talven 2010 aikana, helmi-maaliskuussa. Kysely suunnattiin Imatran kylpylässä majoittuville suomalaisille asiakkaille. Vastauksia saatiin yhteensä 22 kappaletta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vastaajat olivat yleensä tyytyväisiä vapaa-ajan palveluihin. Nykyisistä vapaa-ajan palveluista vastaajia eniten kiinnostivat keilailu ja lumikenkäkävely. Vähiten kiinnostaviksi koettiin fitness-jumpat ja karaoke. Mahdollisesti tulevaisuudessa järjestettävistä vapaa-ajan ohjelmista eniten kiinnostusta herättänyt oli risteily Saimaalla ja vähiten kiinnostusta herättivät bingo ja meikkiesittely. Vapaa-ajan ohjelmille ehdotettiin hintoja yhdestä eurosta 50 euroon. Toivomukset vapaa-ajan ohjelmista olivat vastaajilla hyvin erilaisia. Esitettyjä toivomuksia olivat mm. ulkoilu, yhteiset retket, lasten puuhailuhuone, piano-baari, elokuvat ja vesijumpat päiväsaikaan.
Tutkimuksen pohjalta Imatran kylpylä voi kehittää vapaa-ajan palveluitaan asiakkaiden toivomaan suuntaan ja ottaa asiakkaiden mielipiteet huomioon suunnitellessaan uusia vapaa-ajan palveluja.