"Parvessa on helpompi lentää" : Ryhmäytyminen ja sen ohjaaminen leiririppikoulussa
Kälkäjä, Mikko (2010)
Kälkäjä, Mikko
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156520
Tiivistelmä
Mikko Kälkäjä.
”PARVESSA ON HELPOMPI LENTÄÄ” - Ryhmäytyminen ja sen ohjaaminen leiri-rippikoulussa, Järvenpää, kevät 2010, 60 s., 1 liite
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpään yksikkö, Sosiaalialan koulutus-ohjelma. Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)+ diakonin
virkakelpoisuus.
Suomen evankelisluterilaisen kirkon rippikoulun käy suomalaisista nuorista noin 90 %. Rippikouluopetusta voivat järjestää seurakuntien lisäksi hiippakuntien tuomiokapitulien luvalla erilaiset järjestöt ja muut tahot.
Rippikouluikä on nuoren elämässä murroskautta. Rippikoulu voidaan ymmärtää myös siirtymäriitiksi nuoruudesta aikuisuuteen. Murrosikä on myös nuoren oman identiteetin muodostumisen kriittistä vaihetta. Ikäkaudelle ominaista on saman ikäisten ihmisten merkityksen korostuminen. Samanaikaisesti tapahtuu myös etäisyyden ottaminen omiin vanhempiin. Rippikoulu tarjoaa tässä mielessä ainutlaatuisen mahdollisuuden löytää oma paikka toisten nuorten joukossa. Tätä voidaan tukea rippikouluryhmän ryhmäyttä-mista vahvistamalla ja ohjaamalla. Tavoitteena tulee olla, että kukaan rippikoulunuori ei jää yksin. Kysymys on myös rippikoulun keskeisten tavoitteiden kannalta seurakuntayhteyden löytämisestä ja sen vahvistamisesta.
Ryhmäytymistä voidaan selvittää ja ymmärtää eri teoreettisten viitekehysten kautta. Tässä opinnäytetyössä ryhmäytymisilmiötä lähestytään kehityspsykologisena, sosiaalipsykologisena ja ryhmäpsykologisena ilmiönä. Näistä teoreettisista lähtökohdista käsin on pyritty yksinkertaisella tavalla mallintamaan ryhmäytymisen ohjaamista erityisesti leiririppikoulussa. Opinnäytetyö on samalla kehittämishanke, jolla on tuotettu Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys ry:n (käytetään lyhennettä SRK) isoskoulutusmate-riaali. Koulutusmateriaali on tallennettu lisäksi sähköisessä muodossa. Sähköinen koulutusaineisto on PowerPoint-muotoisena, johon on liitetty hyperlinkkeinä tämän opin-näytetyön keskeiset osat, lähdeluettelo ja muuta koulutusaineistoa tukevaa lähdeaineis-toa.
”PARVESSA ON HELPOMPI LENTÄÄ” - Ryhmäytyminen ja sen ohjaaminen leiri-rippikoulussa, Järvenpää, kevät 2010, 60 s., 1 liite
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpään yksikkö, Sosiaalialan koulutus-ohjelma. Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)+ diakonin
virkakelpoisuus.
Suomen evankelisluterilaisen kirkon rippikoulun käy suomalaisista nuorista noin 90 %. Rippikouluopetusta voivat järjestää seurakuntien lisäksi hiippakuntien tuomiokapitulien luvalla erilaiset järjestöt ja muut tahot.
Rippikouluikä on nuoren elämässä murroskautta. Rippikoulu voidaan ymmärtää myös siirtymäriitiksi nuoruudesta aikuisuuteen. Murrosikä on myös nuoren oman identiteetin muodostumisen kriittistä vaihetta. Ikäkaudelle ominaista on saman ikäisten ihmisten merkityksen korostuminen. Samanaikaisesti tapahtuu myös etäisyyden ottaminen omiin vanhempiin. Rippikoulu tarjoaa tässä mielessä ainutlaatuisen mahdollisuuden löytää oma paikka toisten nuorten joukossa. Tätä voidaan tukea rippikouluryhmän ryhmäyttä-mista vahvistamalla ja ohjaamalla. Tavoitteena tulee olla, että kukaan rippikoulunuori ei jää yksin. Kysymys on myös rippikoulun keskeisten tavoitteiden kannalta seurakuntayhteyden löytämisestä ja sen vahvistamisesta.
Ryhmäytymistä voidaan selvittää ja ymmärtää eri teoreettisten viitekehysten kautta. Tässä opinnäytetyössä ryhmäytymisilmiötä lähestytään kehityspsykologisena, sosiaalipsykologisena ja ryhmäpsykologisena ilmiönä. Näistä teoreettisista lähtökohdista käsin on pyritty yksinkertaisella tavalla mallintamaan ryhmäytymisen ohjaamista erityisesti leiririppikoulussa. Opinnäytetyö on samalla kehittämishanke, jolla on tuotettu Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys ry:n (käytetään lyhennettä SRK) isoskoulutusmate-riaali. Koulutusmateriaali on tallennettu lisäksi sähköisessä muodossa. Sähköinen koulutusaineisto on PowerPoint-muotoisena, johon on liitetty hyperlinkkeinä tämän opin-näytetyön keskeiset osat, lähdeluettelo ja muuta koulutusaineistoa tukevaa lähdeaineis-toa.