Ideasta kanavaksi : YouTube-kanavan konseptointi ja tuottaminen
Saari, Oona (2018)
Saari, Oona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412326
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koostuu niin kirjallisesta osasta kuin teososastakin. Työssä tutkitaan kokonaisuutena YouTube-kanavan luomisprosessia ideasta valmiiksi kanavaksi. Teososa koostuu kolmesta vlogista sekä YouTube-kanavalle luodusta visuaalisesti ilmeestä ja konseptista. Opinnäytetyön on tarkoitus vastata yhteen pääkysymykseen: millainen tuotantoprosessi oman YouTube-kanavan luominen on?
Opinnäytetyössä käytän sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Työssä käytetään tutkimusmenetelmänä kahta kyselytutkimusta, jotka on suunnattu valitulle YouTube-kanavan kohderyhmälle. Toinen kyselyistä on määrällinen ja toinen laadullinen. Lisäksi opinnäytetyötä varten on tehty kolme sähköpostihaastattelua kolmen tunnetun suomalaisen tubettajan kanssa: Soikkuu, Pahalapsi ja Vinkare. Lähdemateriaali käsittelee pääosin sosiaalisen median ja YouTuben historiaa ja nykypäivää.
Opinnäytetyön on tarkoitus yhdistää kyselytutkimuksen tutkimustulos, haastateltavien suomalaisten tubettajien vastaukset ja oma osaaminen itsenäiseksi YouTube-kanavaksi, jolla voisi olla tulevaisuus opinnäytetyön jälkeen.
Johdannon jälkeen toisessa luvussa käsitellään sosiaalista mediaa ja YouTubea. Kolmas ja neljäs luku avaa vlogien ja vloggaajien maailmaa. Viides luku käsittelee kyselytutkimuksia ja niiden tuloksia. Kuudennesta luvusta eteenpäin siirrytään käsittelemään teososaan kuuluvia osa-alueita ja sen tuotantoa.
Projekti vastaa pääkysymykseen monella eri tavalla, sillä YouTube-kanavan luominen on monitahoinen projekti. Tärkein ymmärrys on kuitenkin se, että kun luodaan omaa nimeä kantavaa brändiä, on reitti jokaisella sinne omanlainen, eikä muista voi ottaa mallia, kun tiettyyn pisteeseen saakka.
Opinnäytetyössä käytän sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Työssä käytetään tutkimusmenetelmänä kahta kyselytutkimusta, jotka on suunnattu valitulle YouTube-kanavan kohderyhmälle. Toinen kyselyistä on määrällinen ja toinen laadullinen. Lisäksi opinnäytetyötä varten on tehty kolme sähköpostihaastattelua kolmen tunnetun suomalaisen tubettajan kanssa: Soikkuu, Pahalapsi ja Vinkare. Lähdemateriaali käsittelee pääosin sosiaalisen median ja YouTuben historiaa ja nykypäivää.
Opinnäytetyön on tarkoitus yhdistää kyselytutkimuksen tutkimustulos, haastateltavien suomalaisten tubettajien vastaukset ja oma osaaminen itsenäiseksi YouTube-kanavaksi, jolla voisi olla tulevaisuus opinnäytetyön jälkeen.
Johdannon jälkeen toisessa luvussa käsitellään sosiaalista mediaa ja YouTubea. Kolmas ja neljäs luku avaa vlogien ja vloggaajien maailmaa. Viides luku käsittelee kyselytutkimuksia ja niiden tuloksia. Kuudennesta luvusta eteenpäin siirrytään käsittelemään teososaan kuuluvia osa-alueita ja sen tuotantoa.
Projekti vastaa pääkysymykseen monella eri tavalla, sillä YouTube-kanavan luominen on monitahoinen projekti. Tärkein ymmärrys on kuitenkin se, että kun luodaan omaa nimeä kantavaa brändiä, on reitti jokaisella sinne omanlainen, eikä muista voi ottaa mallia, kun tiettyyn pisteeseen saakka.