Lastentarhanopettajien kokemuksia työmotivaation taustalla olevista arvoista ja merkityksistä
Malmivuori, Anja (2018)
Malmivuori, Anja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512744
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli saada tietoa lastentarhanopettajien työn arvoista ja merkityksistä työmotivaation taustalla. Tarkoitus oli selvittää mikä merkitys lastentarhanopettajien työn arvoilla ja merkityksillä on työmotivaation lisääjänä. Lastentarhanopettajista on monin paikoin pulaa, ja vaihtuvuus on alalla suurta. Aihe syntyi halusta selvittää mitä lastentarhanopettajien kokemat työn arvot ja merkitykset ovat, ja voisivatko ne lisätä työmotivaatiota ja sitä kautta työhön sitoutumista.
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto työhön saatiin haastattelemalla lastentarhanopettajia ryhmissä teemahaastatteluin. Lastentarhanopettajat saivat omin sanoin ryhmässä keskustelemalla kertoa työnsä arvoista, merkityksistä sekä työmotivaatioon vaikuttavista seikoista. Tätä saatua aineistoa on peilattu teoriatietoon arvoista, varhaiskasvatuksen arvoperustasta sekä työmotivaatiosta.
Tuloksista ilmenee, että lapsuuden itseisarvo ja lapsen edun ensisijaisuus ovat lastentarhanopettajien työn arvoissa keskiössä. Lasta ja lapsuutta elämänvaiheena haluttiin arvostaa ja kunnioittaa. Motivaation kannalta oli merkityksellistä jos työtä sai tehdä arvomaailmansa mukaisesti. Tärkeää oli saada tehdä työtään arvojensa mukaisesti niin, että lapselle ja lapsiryhmälle sai antaa omaa aikaansa. Sen mahdollisuutta heikensi muun muassa resurssipula, kiireen tuntu, päivien pirstaleisuus ja suuret lapsiryhmät. Yhteiskunnan arvostuksen puutetta kuvasti huono palkkaus, mikä vaikutti motivaatioon heikentävästi.
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto työhön saatiin haastattelemalla lastentarhanopettajia ryhmissä teemahaastatteluin. Lastentarhanopettajat saivat omin sanoin ryhmässä keskustelemalla kertoa työnsä arvoista, merkityksistä sekä työmotivaatioon vaikuttavista seikoista. Tätä saatua aineistoa on peilattu teoriatietoon arvoista, varhaiskasvatuksen arvoperustasta sekä työmotivaatiosta.
Tuloksista ilmenee, että lapsuuden itseisarvo ja lapsen edun ensisijaisuus ovat lastentarhanopettajien työn arvoissa keskiössä. Lasta ja lapsuutta elämänvaiheena haluttiin arvostaa ja kunnioittaa. Motivaation kannalta oli merkityksellistä jos työtä sai tehdä arvomaailmansa mukaisesti. Tärkeää oli saada tehdä työtään arvojensa mukaisesti niin, että lapselle ja lapsiryhmälle sai antaa omaa aikaansa. Sen mahdollisuutta heikensi muun muassa resurssipula, kiireen tuntu, päivien pirstaleisuus ja suuret lapsiryhmät. Yhteiskunnan arvostuksen puutetta kuvasti huono palkkaus, mikä vaikutti motivaatioon heikentävästi.