"Ei tarvinnut salata sitä, että on päihdeongelma" : Asiakaskokemuksia avopalveluyksikkö Ainon etsivästä työstä
Järvinen, Mirva (2018)
Järvinen, Mirva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Keski-Suomen Ensi- ja turvakotiyhdistyksen avopalveluyksikkö Aino. Aino on lastensuojeluyksikkö, jossa työskennellään raskaana olevien päihdeongelmaisten äitien ja avokuntoutuksessa olevien pikkulapsiperheiden kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata asiakkaiden kokemuksia etsivästä työstä ja sen sisältämistä työmenetelmistä. Asiakkaiden kokemusten kuvauksen perusteella kehitettiin asiakaspalautelomake. Opinnäytetyön tarkoituksena oli asiakkaiden kokemusten pohjalta kartoittaa etsivän työn hyviä käytäntöjä ja kehittämisen kohteita.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin ja aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla neljältä etsivän työn entiseltä asiakkaalta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Haastattelussa selvitettiin asiakkaiden kokemuksia Ainon etsivästä työstä ja työmenetelmistä. Lisäksi haluttiin tietää, mikä asiakkaita on eniten työskentelyssä hyödyttänyt ja mitä se haluaisivat työskentelyssä kehittää.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että haastatteluun osallistuneet asiakkaat pitivät palvelua melko toimivana. Asiakkaita oli eniten työskentelyssä hyödyttänyt keskusteluapu, vauvalähtöinen työskentely sekä vertaistuki. Kehittämisen kohteiksi nousi palvelun esiin tuominen sekä internetistä löytyvään tietoon panostaminen.
Johtopäätöksenä voi sanoa, että etsivällä työllä on ollut ja on edelleen suuri merkitys asiakkaiden elämässä. Haastatteluvastauksista nousi esiin kiitollisuus. Jatkossa opinnäytetyön perusteella kehitetyllä asiakaspalautelomakkeella voi kerätä lisää asiakaskokemuksia sekä palautetta, jonka kautta kehittää palvelua eteenpäin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata asiakkaiden kokemuksia etsivästä työstä ja sen sisältämistä työmenetelmistä. Asiakkaiden kokemusten kuvauksen perusteella kehitettiin asiakaspalautelomake. Opinnäytetyön tarkoituksena oli asiakkaiden kokemusten pohjalta kartoittaa etsivän työn hyviä käytäntöjä ja kehittämisen kohteita.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin ja aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla neljältä etsivän työn entiseltä asiakkaalta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Haastattelussa selvitettiin asiakkaiden kokemuksia Ainon etsivästä työstä ja työmenetelmistä. Lisäksi haluttiin tietää, mikä asiakkaita on eniten työskentelyssä hyödyttänyt ja mitä se haluaisivat työskentelyssä kehittää.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että haastatteluun osallistuneet asiakkaat pitivät palvelua melko toimivana. Asiakkaita oli eniten työskentelyssä hyödyttänyt keskusteluapu, vauvalähtöinen työskentely sekä vertaistuki. Kehittämisen kohteiksi nousi palvelun esiin tuominen sekä internetistä löytyvään tietoon panostaminen.
Johtopäätöksenä voi sanoa, että etsivällä työllä on ollut ja on edelleen suuri merkitys asiakkaiden elämässä. Haastatteluvastauksista nousi esiin kiitollisuus. Jatkossa opinnäytetyön perusteella kehitetyllä asiakaspalautelomakkeella voi kerätä lisää asiakaskokemuksia sekä palautetta, jonka kautta kehittää palvelua eteenpäin.