Tubettajat mediakasvattajina?
Grönqvist, Janica (2018)
Grönqvist, Janica
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213562
Tiivistelmä
YouTubessa säännöllisesti videoita julkaisevat tubettajat ovat nousseet parin viime vuoden aikana uuden nuorisokulttuurin johtotähdiksi sekä lasten ja nuorten suurimmiksi idoleiksi. Tubettajat ovat mielipidevaikuttajia ja henkilömedioita, joilla on suuri, vakaa ja aktiivinen seuraajapohja.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, onko tubettajien tekemälle mediakasvatukselle tarvetta ja minkälaisia sisältöjä mediakasvatuskiertueella tulisi tarjota. Selvityksen pohjana toimii kyselytutkimus, johon vastasi 238 henkilöä sekä mediakasvatuksesta saatavilla oleva tutkimustieto. Tämä opinnäytetyö on Suomen Tubetapahtumat Oy:n tilaama selvitystyö.
Opinnäytetyön alussa määrittelen mediakasvatusta, tarkastelen sen kehitystä ja pohdin myös mediakasvatuksen tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia. Lisäksi hahmottelen tubettajien asemaa kasvattajina mediakasvatuskentällä sekä kerron, millainen media YouTube on.
Tätä opinnäytetyötä varten tehdyn kyselyn tuloksia tarkastelen kaikkien vastaajien mielipiteiden sekä kahden suurimman vastaajaryhmän vastausten kautta. Vastaajaryhmät on jaettu ikäryhmien mukaan lapsiin ja nuoriin, 7-16-vuotiaisiin, ja aikuisiin, 31-50-vuotiaisiin. Tubettajien tekemälle mediakasvatukselle koettiin tarvetta kaikissa ryhmissä.
Tutkimustulosten pohjalta esittelen idean tubettajien tekemälle mediakasvatukselliselle koulukiertueelle. Kyselytutkimuksen tuloksia, tubettajien asemaa mediakentällä sekä mediakasvatuksen ja mediakasvattajan vaatimuksia tarkastellessani, tulin siihen tulokseen, että ennen koulukiertueen toteuttamista tubettajille itselleen tulisi tarjota mediakasvatuskoulutusta. Tubettajat ovat usein varsin nuoria yksityishenkilöitä ja tällä hetkellä he ovat melko yksin suurten valta- ja vastuukysymysten kanssa.
Ehdotan, että kiertuetta lähdetään kehittämään yhdessä mediakasvatuksen asiantuntijoiden, nuorisoalan toimijoiden ja MCN-verkostojen kanssa sisältöjen laadukkuuden, tubettajien hyvinvoinnin ja hauskan, uudenlaisen mediakasvatusyhteistyön varmistamiseksi.
ASIASANAT:
Mediakasvatus, Kyselytutkimus, Tubettaminen, Tubettaja, Media, YouTube, Mediakasvatushanke.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, onko tubettajien tekemälle mediakasvatukselle tarvetta ja minkälaisia sisältöjä mediakasvatuskiertueella tulisi tarjota. Selvityksen pohjana toimii kyselytutkimus, johon vastasi 238 henkilöä sekä mediakasvatuksesta saatavilla oleva tutkimustieto. Tämä opinnäytetyö on Suomen Tubetapahtumat Oy:n tilaama selvitystyö.
Opinnäytetyön alussa määrittelen mediakasvatusta, tarkastelen sen kehitystä ja pohdin myös mediakasvatuksen tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia. Lisäksi hahmottelen tubettajien asemaa kasvattajina mediakasvatuskentällä sekä kerron, millainen media YouTube on.
Tätä opinnäytetyötä varten tehdyn kyselyn tuloksia tarkastelen kaikkien vastaajien mielipiteiden sekä kahden suurimman vastaajaryhmän vastausten kautta. Vastaajaryhmät on jaettu ikäryhmien mukaan lapsiin ja nuoriin, 7-16-vuotiaisiin, ja aikuisiin, 31-50-vuotiaisiin. Tubettajien tekemälle mediakasvatukselle koettiin tarvetta kaikissa ryhmissä.
Tutkimustulosten pohjalta esittelen idean tubettajien tekemälle mediakasvatukselliselle koulukiertueelle. Kyselytutkimuksen tuloksia, tubettajien asemaa mediakentällä sekä mediakasvatuksen ja mediakasvattajan vaatimuksia tarkastellessani, tulin siihen tulokseen, että ennen koulukiertueen toteuttamista tubettajille itselleen tulisi tarjota mediakasvatuskoulutusta. Tubettajat ovat usein varsin nuoria yksityishenkilöitä ja tällä hetkellä he ovat melko yksin suurten valta- ja vastuukysymysten kanssa.
Ehdotan, että kiertuetta lähdetään kehittämään yhdessä mediakasvatuksen asiantuntijoiden, nuorisoalan toimijoiden ja MCN-verkostojen kanssa sisältöjen laadukkuuden, tubettajien hyvinvoinnin ja hauskan, uudenlaisen mediakasvatusyhteistyön varmistamiseksi.
ASIASANAT:
Mediakasvatus, Kyselytutkimus, Tubettaminen, Tubettaja, Media, YouTube, Mediakasvatushanke.