Royal Canin: lemmikkiruokamarkkinoiden menestyjä
Säynäjoki, Jenni (2018)
Säynäjoki, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213629
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä keinoin Royal Canin on menestynyt erittäin kilpailluilla lemmikkiruokamarkkinoilla. Opinnäytetyö toteutettiin selvitystyönä.
Opinnäytetyön tietoperustassa avataan Suomen lemmikkiruokamarkkinoita kissojen ja koirien osalta sekä sitä, miten ne ovat kasvaneet ja kehittyneet. Työssä tarkastellaan myös lemmikkien inhimillistämistä sekä sen vaikutusta ruokinnan valintaperusteisiin. Tietoperustassa käydään läpi Royal Caninin ideologia ja periaatteet, sekä esitellään niiden heijastuminen yrityksen tuotteisiin.
Tavoitteiden saavuttamiseksi kartoitettiin Royal Caninin markkinointimixiä, ja otettiin syvempään tarkasteluun yrityksen markkinointiviestintä sekä imagomarkkinointi. Viestintää tarkasteltaessa selvitettiin Royal Caninin haluttua mielikuvaa laadukkaasta ja yksilöllisestä ruoasta, sekä mielikuva- ja imagomarkkinoinnin tärkeyttä yritystoiminnassa. Royal Canin pyrkii viestimään laadusta informatiivisella ja tarkkaan kohdennetulla mainonnalla, erikoisliikkeisiin ja lääkäri-asemiin rajatulla saatavuudella, keskitasoa korkeammalla hinnalla sekä yritysnimellä. Näyttelyt ja koirien harrastustoiminta vahvistavat myös mielikuvaa laadusta ja lemmikkeihin omistautumisesta.
Laadusta viestimisen lisäksi Royal Canin pyrkii aktiivisesti saamaan uusia kuluttajia testaamaan tuotteitaan. Tämän saavuttamiseksi yritys hyödyntää tehokkaasti kylkiäismarkkinointia, mainos-kampanjoita sekä kasvattajien auktoriteettiasemaa uusien pentujen omistajien sitouttamisessa. Kynnystä kokeiluun siis madalletaan, ja kun asiakas itse on kokeilun seurauksena todennut tuotteen hyväksi ja laadukkaaksi, kypsyy mielikuvasta totuus, jonka avulla pitkienkin asiakas-suhteiden muodostuminen mahdollistuu.
Opinnäytetyön tietoperustassa avataan Suomen lemmikkiruokamarkkinoita kissojen ja koirien osalta sekä sitä, miten ne ovat kasvaneet ja kehittyneet. Työssä tarkastellaan myös lemmikkien inhimillistämistä sekä sen vaikutusta ruokinnan valintaperusteisiin. Tietoperustassa käydään läpi Royal Caninin ideologia ja periaatteet, sekä esitellään niiden heijastuminen yrityksen tuotteisiin.
Tavoitteiden saavuttamiseksi kartoitettiin Royal Caninin markkinointimixiä, ja otettiin syvempään tarkasteluun yrityksen markkinointiviestintä sekä imagomarkkinointi. Viestintää tarkasteltaessa selvitettiin Royal Caninin haluttua mielikuvaa laadukkaasta ja yksilöllisestä ruoasta, sekä mielikuva- ja imagomarkkinoinnin tärkeyttä yritystoiminnassa. Royal Canin pyrkii viestimään laadusta informatiivisella ja tarkkaan kohdennetulla mainonnalla, erikoisliikkeisiin ja lääkäri-asemiin rajatulla saatavuudella, keskitasoa korkeammalla hinnalla sekä yritysnimellä. Näyttelyt ja koirien harrastustoiminta vahvistavat myös mielikuvaa laadusta ja lemmikkeihin omistautumisesta.
Laadusta viestimisen lisäksi Royal Canin pyrkii aktiivisesti saamaan uusia kuluttajia testaamaan tuotteitaan. Tämän saavuttamiseksi yritys hyödyntää tehokkaasti kylkiäismarkkinointia, mainos-kampanjoita sekä kasvattajien auktoriteettiasemaa uusien pentujen omistajien sitouttamisessa. Kynnystä kokeiluun siis madalletaan, ja kun asiakas itse on kokeilun seurauksena todennut tuotteen hyväksi ja laadukkaaksi, kypsyy mielikuvasta totuus, jonka avulla pitkienkin asiakas-suhteiden muodostuminen mahdollistuu.