Uuden auton myynnin tehostaminen : case: Autokeskus Oy Raisio
Petrell, Vesa (2018)
Petrell, Vesa
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413908
Tiivistelmä
Uuden auton myyntiä on tutkittu suhteellisen vähän, joten tässä opinnäytetyössä paneudutaan mielenkiintoiseen aiheeseen. Tutkittava yritys on Autokeskus Oy ja sen Raision toimipiste. Autokeskus Raisiolla on pitkä automyynnin perinne ja se on yksi suurimpia alan vaikuttajia Suomessa. Tässä työssä tutkitaan kuinka uuden auton myyntiä voisi tehostaa ja parantaa tätä kautta tulosta. Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritetaan kyselylomakkeilla asiakkaille, myyjille ja johdolle Autokeskus Raision toimipisteessä. Vastauksia saatiin yhteensä 39 kappaletta ja kyselyt sijoittuivat aikavälille 2.1.2018- 2.5.2018.
Teoriaosuudessa käsitellään onnistuneen myyntitapahtuman vaiheita ja rakennetaan näistä toimiva runko, josta on helppo seurata mitkä asiat ovat hyvin automyynnissä. Teoriassa käydään myös läpi huippumyyjien ominaisuuksia ja erityisesti niitä, jotka vievät huipputuloksiin myyntityössä. Lisäksi käydään läpi menestyvien yritysten salaisuuksia ja verrataan, mitä yhtäläisyyksiä niillä on.
Tuloksista selviää, että asiakkaat arvostavat automyynnissä hyvää palvelua, asiantuntemusta, luotettavuutta ja laadukasta tarjousta. He eivät pidä pitkistä toimitusajoista, kiireestä ja koeajo mahdollisuuden puutteesta. Nämä ovat asioita mihin menestystä haluavan autoliikkeen on kiinnitettävä huomioita ja näin parantaa myyntitulosta.
Teoriaosuudessa käsitellään onnistuneen myyntitapahtuman vaiheita ja rakennetaan näistä toimiva runko, josta on helppo seurata mitkä asiat ovat hyvin automyynnissä. Teoriassa käydään myös läpi huippumyyjien ominaisuuksia ja erityisesti niitä, jotka vievät huipputuloksiin myyntityössä. Lisäksi käydään läpi menestyvien yritysten salaisuuksia ja verrataan, mitä yhtäläisyyksiä niillä on.
Tuloksista selviää, että asiakkaat arvostavat automyynnissä hyvää palvelua, asiantuntemusta, luotettavuutta ja laadukasta tarjousta. He eivät pidä pitkistä toimitusajoista, kiireestä ja koeajo mahdollisuuden puutteesta. Nämä ovat asioita mihin menestystä haluavan autoliikkeen on kiinnitettävä huomioita ja näin parantaa myyntitulosta.