Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Sosiaalinen media & Itsetunto - peli mielenterveyden edistämiseksi
Vauhkonen, Emmi; Toivonoja, Julia (2018)
Vauhkonen, Emmi
Toivonoja, Julia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814032
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli edistää nuorten mielenterveyttä tukemalla nuorten itsetuntoa. Näkökulmana opinnäytetyössä oli sosiaalinen media itsetuntoon vaikuttavana tekijänä. Mielenterveyttä tuetaan tässä opinäytetyössä pelin avulla, joka koostuu itsetuntoa ja sosiaalista mediaa käsittelevistä tehtävistä. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimusmenetelmänä ja siinä käsiteltiin aiheita mielenterveys, nuoruus, itsetunto ja sosiaalinen media.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda nuorten mielenterveysjärjestö Yeesi:lle peli nuorten mielenterveyden vahvistamiseksi. Opinnäytetyö oli osa Laurea Ammattikorkeakoulun Mielen hyvinvointi – hanketta. Työssä itsetuntoa tukeva toteutusmalli on itsetuntopeli, joka edistää nuorten mielenterveyttä lisäämällä nuorten tietämystä itsetunnosta, ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä, kuten sosiaalisesta mediasta.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden arviointi toteuttiin strukturoidun arviointilomakkeen avulla, sekä itsereflektiota käyttäen. Opinnäytetyön arviointi perustui itsereflektioon, opponentilta saatuun palautteeseen, yhteistyökumppanin, ja ohjaajan palautteeseen opinnäytetyöstä.
Opinnäytetyön tuloksena oli itsetuntoa ja sosiaalista mediaa käsittelevä toiminnallinen peli, joka on kohdistettu nuorille ja nuorille aikuisille. Peli koostuu tehtävistä, jotka käsittelevät eri itsetunnon ja sosiaalisen median teemoja. Tehtävien tarkoituksena on tuottaa pelaajien kesken laadukasta pohtivaa keskustelua pelin teemoihin liittyen. Pohdinnan tarkoituksena on tuottaa reflektiivistä ajattelua.
Pelin rakenne on toteutettu niin, että peliin voidaan sujuvasti liittää uusia tehtäviä. Tehtävät voivat käsitellä esimerkiksi muita mielenterveyttä koskevia teemoja, kuten seksuaalisuutta, mielenterveysongelmia, itsenäistymistä ja ihmissuhteita. Peliä voidaan hyödyntää monissa eri toimintaympäristöissä, kuten kouluilla, nuorisotiloissa, ja peli voidaan myös muokata digitaaliversioksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda nuorten mielenterveysjärjestö Yeesi:lle peli nuorten mielenterveyden vahvistamiseksi. Opinnäytetyö oli osa Laurea Ammattikorkeakoulun Mielen hyvinvointi – hanketta. Työssä itsetuntoa tukeva toteutusmalli on itsetuntopeli, joka edistää nuorten mielenterveyttä lisäämällä nuorten tietämystä itsetunnosta, ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä, kuten sosiaalisesta mediasta.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden arviointi toteuttiin strukturoidun arviointilomakkeen avulla, sekä itsereflektiota käyttäen. Opinnäytetyön arviointi perustui itsereflektioon, opponentilta saatuun palautteeseen, yhteistyökumppanin, ja ohjaajan palautteeseen opinnäytetyöstä.
Opinnäytetyön tuloksena oli itsetuntoa ja sosiaalista mediaa käsittelevä toiminnallinen peli, joka on kohdistettu nuorille ja nuorille aikuisille. Peli koostuu tehtävistä, jotka käsittelevät eri itsetunnon ja sosiaalisen median teemoja. Tehtävien tarkoituksena on tuottaa pelaajien kesken laadukasta pohtivaa keskustelua pelin teemoihin liittyen. Pohdinnan tarkoituksena on tuottaa reflektiivistä ajattelua.
Pelin rakenne on toteutettu niin, että peliin voidaan sujuvasti liittää uusia tehtäviä. Tehtävät voivat käsitellä esimerkiksi muita mielenterveyttä koskevia teemoja, kuten seksuaalisuutta, mielenterveysongelmia, itsenäistymistä ja ihmissuhteita. Peliä voidaan hyödyntää monissa eri toimintaympäristöissä, kuten kouluilla, nuorisotiloissa, ja peli voidaan myös muokata digitaaliversioksi.