Missä seisot? : Etuoikeuskävely -draamatyöpajan kehittäminen
Hanhela, Kerttu; Huuhtanen, Heidi (2018)
Hanhela, Kerttu
Huuhtanen, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061914118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061914118
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yhdenvertaisuutta tukeva draamatyöpaja etuoikeuskävely -harjoitteen ympärille. Työpaja ja sen kehittäminen toteutettiin työelämälähtöisesti yhteistyössä alakulttuurikeskus Loukon kanssa. Loukko tarjoaa esteetöntä, matalankynnyksen kulttuuritoimintaa. Sen tavoitteena on luoda turvallinen tila, erityisesti marginaaliryhmille.
Työpajan tavoitteina olivat osallistujien huomion kiinnittäminen yhteiskunnan valtarakenteisiin sekä empatian herätteleminen marginaaliryhmiä kohtaan. Opinnäytetyön kirjallisen osuuden tavoitteena oli tuottaa tietoa etuoikeuskävelystä ja sen käyttömahdollisuuksista.
Työn teoreettiseksi viitekehykseksi valikoituivat yhteiskunnallisen ajankohtaisuuden perusteella eriarvoistumiseen liittyvät seikat. Viitekehys rakentui sosiaalisen kuplautumisen, vihapuheen ja marginalisaatioon liittyvien tekijöiden ympärille. Opinnäytetyössä kehitetty, työpaja pyrki omalta osaltaan edistämään moniäänistä vuorovaikutusta yhteiskunnan eri jäsenten välillä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Siihen sisältyvässä työpajassa käytettiin draamalähtöisiä menetelmiä etuoikeuskävely -harjoitteen ympärillä. Tavoitteisiin pääsemistä mitattiin havainnoinnin, loppukeskustelun ja kyselylomakkeiden kautta. Lisäksi työpajaan osallistuneiden kanssa käytiin sähköpostikeskustelua työpajan kehittämisestä.
Työpaja kehitettiin vastaamaan alakulttuurikeskus Loukon koulutuksellisia tarpeita, yhdessä sen työryhmän jäsenten kanssa. Työpaja onnistui vastaamaan tavoitteisiinsa. Draamalliset menetelmät etuoikeuskävely -harjoitteeseen yhdistettynä toimivat tavoitteiden toteutumisen tukena. Palautteen perusteella, työpaja onnistui herättelemään osallistujien empatiaa kokemuksellisuuden kautta. Lisäksi se nosti esille yhteiskunnallisia valtarakenteita ja niistä johtuvia etuoikeuksia sekä osattomuutta.
Kirjallisesta osuudesta löytyy tietoa etuoikeuskävelystä ja sen tavoitteista, sekä sovellettavuudesta eri toimintaympäristöissä. Työpajan suunnitelma ja siihen liittyvät elementit, ovat opinnäytetyön liitteissä. Ne ovat vapaasti käytettävissä oikeassa kontekstissa.
Työpajan tavoitteina olivat osallistujien huomion kiinnittäminen yhteiskunnan valtarakenteisiin sekä empatian herätteleminen marginaaliryhmiä kohtaan. Opinnäytetyön kirjallisen osuuden tavoitteena oli tuottaa tietoa etuoikeuskävelystä ja sen käyttömahdollisuuksista.
Työn teoreettiseksi viitekehykseksi valikoituivat yhteiskunnallisen ajankohtaisuuden perusteella eriarvoistumiseen liittyvät seikat. Viitekehys rakentui sosiaalisen kuplautumisen, vihapuheen ja marginalisaatioon liittyvien tekijöiden ympärille. Opinnäytetyössä kehitetty, työpaja pyrki omalta osaltaan edistämään moniäänistä vuorovaikutusta yhteiskunnan eri jäsenten välillä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Siihen sisältyvässä työpajassa käytettiin draamalähtöisiä menetelmiä etuoikeuskävely -harjoitteen ympärillä. Tavoitteisiin pääsemistä mitattiin havainnoinnin, loppukeskustelun ja kyselylomakkeiden kautta. Lisäksi työpajaan osallistuneiden kanssa käytiin sähköpostikeskustelua työpajan kehittämisestä.
Työpaja kehitettiin vastaamaan alakulttuurikeskus Loukon koulutuksellisia tarpeita, yhdessä sen työryhmän jäsenten kanssa. Työpaja onnistui vastaamaan tavoitteisiinsa. Draamalliset menetelmät etuoikeuskävely -harjoitteeseen yhdistettynä toimivat tavoitteiden toteutumisen tukena. Palautteen perusteella, työpaja onnistui herättelemään osallistujien empatiaa kokemuksellisuuden kautta. Lisäksi se nosti esille yhteiskunnallisia valtarakenteita ja niistä johtuvia etuoikeuksia sekä osattomuutta.
Kirjallisesta osuudesta löytyy tietoa etuoikeuskävelystä ja sen tavoitteista, sekä sovellettavuudesta eri toimintaympäristöissä. Työpajan suunnitelma ja siihen liittyvät elementit, ovat opinnäytetyön liitteissä. Ne ovat vapaasti käytettävissä oikeassa kontekstissa.