Myyjien sitouttaminen ja motivointi
Ramu, Timi (2018)
Ramu, Timi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062014154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062014154
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työnantajan sitouttamis- ja motivointikäytäntöjä myyntialalla. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten myyntialalla voidaan parantaa työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista. Opinnäytetyössä kerättiin teoriatietoa työntekijöiden motivoinnista ja sitouttamisesta, joiden lisäksi myyntialan yrittäjän teemahaastattelulla haettiin konkreettista käytännön näkökulmaa vastaavista asioista. Näiden tietojen pohjalta koottiin yhteenveto, jossa on keinoja työntekijöiden sitouttamisesta ja motivoinnin kehittämisestä.
Opinnäytetyön aihe syntyi tekijän omasta mielenkiinnosta työntekijöiden sitoutumista ja motivaatiota kohtaan. Työ rajattiin koskemaan myyntialaa. Opinnäytetyössä haluttiin saada vastaukset seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mikä merkitys on sitoutuneella työntekijällä? Miten työnantaja pystyy sitouttamaan työntekijän? Millä keinoin työnantaja voi vaikuttaa työntekijän motivaatioon?
Työssä tuli ilmi, että työntekijöiden sitoutuminen ja motivaatio ovat erityisen tärkeitä myyntialalla, koska myyjän työn jälki on käytännössä ainoa asia, joka asiakkaalle näkyy. Motivointikeinoista tärkeimmiksi osoittautuivat työilmapiiri sekä keskustelukulttuuri, kun taas palkitsemisen ja palkkauksen merkitys jäi pienemmäksi.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voitiin todeta, että myyjät sitoutetaan ja heidän motivaatio pidetään korkealla päivittäisillä pienillä teoilla, kuten ylläpitämällä hyvää ja avointa keskustelukulttuuria ja osoittamalla heille arvostusta.
Opinnäytetyön aihe syntyi tekijän omasta mielenkiinnosta työntekijöiden sitoutumista ja motivaatiota kohtaan. Työ rajattiin koskemaan myyntialaa. Opinnäytetyössä haluttiin saada vastaukset seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mikä merkitys on sitoutuneella työntekijällä? Miten työnantaja pystyy sitouttamaan työntekijän? Millä keinoin työnantaja voi vaikuttaa työntekijän motivaatioon?
Työssä tuli ilmi, että työntekijöiden sitoutuminen ja motivaatio ovat erityisen tärkeitä myyntialalla, koska myyjän työn jälki on käytännössä ainoa asia, joka asiakkaalle näkyy. Motivointikeinoista tärkeimmiksi osoittautuivat työilmapiiri sekä keskustelukulttuuri, kun taas palkitsemisen ja palkkauksen merkitys jäi pienemmäksi.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voitiin todeta, että myyjät sitoutetaan ja heidän motivaatio pidetään korkealla päivittäisillä pienillä teoilla, kuten ylläpitämällä hyvää ja avointa keskustelukulttuuria ja osoittamalla heille arvostusta.