Från projekt till salutogen process : Att lyckas med implementering
Erikson, Maria (2018)
Erikson, Maria
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018071114356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018071114356
Tiivistelmä
Syftet med studien är att utreda vilka faktorer i implementering av ny kunskap som kan ha inverkan på resultatet. Det framkommer att tid och personalstyrka samt yrkestillhörighet bör beaktas då processen för implementering planeras. Dessutom framkommer att kunskapen eller innovationen bör förankras i hela organisationen för att vinna legitimitet på utförarnivå, ledarskapsnivå och administrativ nivå. Innovationen bör återfinnas i organisationens värdedokument, i ledarskapets verksamhetsplanering och i medarbetarnas dagliga uppgifter. Denna studie utfördes i kommunal äldreomsorg. Studien är en fallstudie som utvärderas genom enkätfrågor riktade till vårdledare i kommunal äldreomsorg. Fallstudiens bakgrund återfinns i ett projekt som övergick i en process enligt principer för hälsofrämjande utvecklingsarbete. Enkäten efterlyser ledarnas syn på hur implementeringen nått genomslagskraft hos vårdpersonalen, i hela organisationen och i ledarnas hela arbete. Ledarna ansågs vara lämpliga informanter eftersom de är ansvariga för implementeringen på sin arbetsplats. Enkätens frågor är inspirerade av teorin om salutogenes med faktorerna hanterbart, begripligt och meningsfullt. De tre faktorerna är genomgående tema i studiens bakgrund, resultat och diskussion. Studien är en kvalitativ studie där abduktion beskriver relationen mellan verklighet och teori. I den teoretiska bakgrunden framkommer att hälsofrämjande processer bygger på kombination av olika teorier och metoder. Samma strategi kan användas då implementeringsprocessen utformas. Studien är ett beställningsarbete från projektägaren och studiens resultat kan komma att användas i organisationens framtida utvecklingsarbete.