Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuorma-autojen ja kuorma-auton perävaunujen palot Suomessa

Korteniemi, Valtteri (2018)

 
Avaa tiedosto
Korteniemi_Valtteri.pdf (2.031Mt)
Lataukset: 


Korteniemi, Valtteri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082314628
Tiivistelmä
Suomessa syttyy vuosittain satoja kuorma-autojen ja niiden perävaunujen tulipaloja. Aihetta ei ole kuitenkaan Suomessa aiemmin tutkittu. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli vastata tutkimustarpeeseen tuottamalla yhteenveto Suomen kuorma-autojen ja kuorma-auton perävaunujen paloista.

Tutkimus toteutettiin analysoimalla Pelastustoimen resurssi- ja onnettomuustilasto PRONTOon vuosina 1996–2017 kirjattuja onnettomuus- ja tehtäväselosteita. Toteutettu tutkimus voidaan jakaa kahteen tutkimusosaan. Ensimmäisessä tutkimusosassa tarkasteltiin pääasiassa kuorma-autopalojen yleisiä kehityssuuntia ja tunnuslukuja vuosina 1996–2017. Toisessa tutkimusosassa otettiin tarkempaan tarkasteluun vuosina 2015–2017 tapahtuneet kuorma-autojen ja kuorma-auton perävaunujen palot. Kolmen vuoden aikana tapahtuneita paloja analysoitiin monipuolisesti muun muassa tekemällä erilaisia luokitteluita ja listauksia.

Opinnäytetyötutkimuksen mukaan pitkän ajan kuluessa tarkasteltuna rekisteröityjen kuorma-autojen määrään suhteutetuissa kuorma-autojen palojen määrissä ei ole juurikaan tapahtunut merkittäviä muutoksia. Lisäksi opinnäytetyötutkimus osoitti, että kuorma-autojen ja niiden perävaunujen palojen taustalla on lukuisia erilaisia syttymissyitä ja syttymiskohtia. Tutkimuksessa kuitenkin havaittiin, että ylivoimaisesti eniten paloja syttyy vikaantuneista laakereista ja jarruista. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että kuorma-autot ja niiden perävaunut syttyvät yleensä liikenteessä tai käytössä ollessaan. Tutkimuksessa myös selvisi, että kuorma-autojen ja niiden perävaunujen paloissa yritetään alkusammutusta usein ja yleensä kuljettajan aloittamana. Lisäksi yritetty alkusammutus on useimmiten tuloksellista. Tutkimus osoitti, että suurin osa kuorma-autojen ja kuorma-auton perävaunujen paloista jää palonaluiksi tai rajoittuneiksi paloiksi. Tutkimus myös antoi viitteitä siitä, että tietyt paloherkät lastit, kuten turve tai hake, voivat kohottaa niitä kuljettavan ajoneuvon syttymisriskiä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste