Myymälän sijoittumiseen vaikuttavat syyt : Case Lapua
Rosbacka, Katja (2018)
Rosbacka, Katja
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090314791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090314791
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Lapualla jo olevilta myymälöiltä, miksi ne ovat valinneet sijainniksi juuri Lapuan? Lisäksi tarkoitus on selvittää uusilta myymälöiltä, joita ei vielä ole Lapualla, mitkä tekijät merkitsevät näiden yritysten sijaintipäätökseen tulla Lapualle? Tutkimus tehdään toimeksiantona Lapuan kaupungille, minun omasta toiveesta. Mielenkiinto tutkimuksen tekemiseen lähti siitä, että Lapua sijaitsee vain noin 30 kilometrin päässä Seinäjoesta ja molempiin kaupunkeihin rakennetaan nyt uusia myymälöitä.
Teoriassa kerrotaan Thünenin ja Weberin sijaintihistoriasta, kaupungin kehittymisestä ja kilpailukyvystä, jotka ovat keskeisiä käsitteitä tutkimuksessa. Tutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena, teemahaastatteluina ja sähköpostikyselyinä. Tutkimukseen saatiin mukaan kolme Lapualla jo olevaa myymälää, joista kaksi henkilökohtaiseen haastatteluun ja lisäksi kolmen uuden myymälän vastaukset saa-tiin sähköpostin välityksellä.
Myymälän sijoittumiseen Lapualle ei ole olemassa mitään yksiselitteistä vastausta. Usein sijaintipäätöksen ratkaisee monet eri tekijät. Myymälän sijaintipaikassa täytyy kuitenkin olla sopivat liiketilat, sopivalta paikalta, sopivaan hintaan ja myymälällä täytyy olla myös kilpailukykyä menestyä. Kaupungit eivät voi kuitenkaan mitään sille missä ne sijaitsevat, mutta kehittyä ja kehittää ne voivat toimintojaan. Lapuan kaupunki tukee ja auttaa niin jo olemassa olevia, kuin uusiakin yrittäjiä, joten Lapua on ainakin sen myötä erinomainen vaihtoehto yrityksen uudelle sijainnille.
Teoriassa kerrotaan Thünenin ja Weberin sijaintihistoriasta, kaupungin kehittymisestä ja kilpailukyvystä, jotka ovat keskeisiä käsitteitä tutkimuksessa. Tutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena, teemahaastatteluina ja sähköpostikyselyinä. Tutkimukseen saatiin mukaan kolme Lapualla jo olevaa myymälää, joista kaksi henkilökohtaiseen haastatteluun ja lisäksi kolmen uuden myymälän vastaukset saa-tiin sähköpostin välityksellä.
Myymälän sijoittumiseen Lapualle ei ole olemassa mitään yksiselitteistä vastausta. Usein sijaintipäätöksen ratkaisee monet eri tekijät. Myymälän sijaintipaikassa täytyy kuitenkin olla sopivat liiketilat, sopivalta paikalta, sopivaan hintaan ja myymälällä täytyy olla myös kilpailukykyä menestyä. Kaupungit eivät voi kuitenkaan mitään sille missä ne sijaitsevat, mutta kehittyä ja kehittää ne voivat toimintojaan. Lapuan kaupunki tukee ja auttaa niin jo olemassa olevia, kuin uusiakin yrittäjiä, joten Lapua on ainakin sen myötä erinomainen vaihtoehto yrityksen uudelle sijainnille.