Markkinoinnin strateginen suunnitelma : case: Kurko Crane Oy Ltd
Koponen, Kimmo (2018)
Koponen, Kimmo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090414864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090414864
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä rakennetaan case-yritykselle strategista markkinointia kolmen tutkimuskysymyksen avulla. Tutkimuskysymykset olivat seuraavanlaiset: Kuinka kehittää case-yritykselle markkinoinnin suunnitelmallisuutta, mitkä ovat case-yrityksen sosiaalisen median kanavat, mikä tekee markkinoinnin sisällöstä merkityksellistä case-yritykselle. Opinnäytetyön case-yrityksenä toimii Kurko Crane Oy Ltd. Opinnäytetyön teoriassa hyödynnettiin aiheisiin liittyvää kirjallisuutta ja verkkolähteiden tarjoamia artikkeleita ja opetusmateriaaleja. Case-yrityksen alaan liittyvää kirjallisuutta on todella niukasti. Markkinointiin liittyvää kirjallisuutta pystyttiin käyttämään teorian tukena erittäin hyvin. Opinnäytetyössä haastateltiin kolmea case-yrityksen alan asiantuntijaa. Haastatellut toimivat kansainvälisten brändien markkinoinnin ja myynnin johtotehtävissä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä haastateltiin yhtä markkinoinnin konsulttia. Opinnäytetyön tueksi matkustettiin Ruotsiin neljäksi päiväksi tutkimaan opinnäytetyössä käytettävien lähtökohta-analyyseihin tarvittavaa tietoa. Lähtökohta-analyysien tuloksia purettiin kolmella työkalulla: SWOT-analyysi, Strategiaprofiili ja nelikenttä. Näiden avulla myös tarkasteltiin tutkimuskysymyksiä. Teemahaastatteluja tarkasteltiin sisällönanalyysillä. Lähtökohta-analyysit loivat markkinoinnin ensimmäisen strategisen suunnitelman ja tutkimuskysymyksiin vastattiin ehdottamalla näkemyksiä ja johtopäätöksiä.