Hiipuvat kerhonohjaajat Turun Mikaelinseurakunnalla : Kuinka motivoida nuoria kerhonohjaajiksi?
Tamminen, Jenna (2018)
Tamminen, Jenna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091115059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091115059
Tiivistelmä
Isostoiminta houkuttelee joka vuosi vaihtelevan suuren määrän nuoria vapaaehtoiseksi apuohjaajaksi (isosiksi) tuleville rippileireille sekä muihin seurakunnan toimintoihin. Miksi sama ilmiö ei toistu kerhonohjauksen kanssa?
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi kerhonohjaaminen ei houkuttele muuten aktiivisia seurakuntanuoria ja miten heitä voisi motivoida mukaan toimintaan. Opinnäytetyö on tehty tilaustyönä työelämälle ja sen tilaaja on Turun Mikaelinseurakunta.
Tutkimustyön menetelminä on käytetty Turun Mikaelinseurakunnalla kerhonohjaajina toimivien kahden nuoren sekä varhaiskasvatuksesta vastaavan työntekijän haastatteluja, kyselyjä nuorille sekä varhaisnuorisotyön työntekijöille ja benchmarking-menetelmää. Käytettyjen menetelmien analysointi tuotti kehittämistyön tuloksen.
Kehittämistyön tuloksena on ohjeistus, miten lisätä kerhonohjaajakoulutuksen kiinnostavuutta ja motivoida nuoria kerhonohjaajiksi. Ohjeistus on laadittu seurakuntia silmällä pitäen, mutta opinnäytetyön tuloksia voi myös muut nuorten vapaaehtoisten parissa työskentelevät organisaatiot hyödyntää tehos-taakseen rekrytointia. Työni laajempana teoreettisena viitekehyksenä toimi nimenomaan nuorten va-paaehtoistoiminta yleisesti.
Yksi tärkeimpiä löydöksiä on tiedonpuute. Useat nuoret olisivat kiinnostuneita ohjaamaan varhaisnuoria, mutta eivät tiedä kerhonohjaamisesta riittävästi lähteäkseen toimintaan mukaan. Isostoiminta vie suurimman osan tiedottamisesta ja jättää kerhonohjaamisen varjoonsa.
Suosittelen kerhonohjaamisesta enemmän tiedottamisen lisäksi yhdistämään isos- ja kerhonohjaajakoulutukset KEISKO-mallin mukaisesti. Tämä tuo nuorille enemmän valinnanmahdollisuuksia koulutuksen jälkeen ja pidemmän päälle yhdistämisellä vähennetään työntekijöiden resursseja. Työntekijöiden kannalta vaikeinta tässä muutoksessa on vain muutos itsessään.
Tilaajana toimiva Turun Mikaelinseurakunta aikoo siirtyä KEISKO-mallin mukaiseen koulutukseen lähitulevaisuuden aikana.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi kerhonohjaaminen ei houkuttele muuten aktiivisia seurakuntanuoria ja miten heitä voisi motivoida mukaan toimintaan. Opinnäytetyö on tehty tilaustyönä työelämälle ja sen tilaaja on Turun Mikaelinseurakunta.
Tutkimustyön menetelminä on käytetty Turun Mikaelinseurakunnalla kerhonohjaajina toimivien kahden nuoren sekä varhaiskasvatuksesta vastaavan työntekijän haastatteluja, kyselyjä nuorille sekä varhaisnuorisotyön työntekijöille ja benchmarking-menetelmää. Käytettyjen menetelmien analysointi tuotti kehittämistyön tuloksen.
Kehittämistyön tuloksena on ohjeistus, miten lisätä kerhonohjaajakoulutuksen kiinnostavuutta ja motivoida nuoria kerhonohjaajiksi. Ohjeistus on laadittu seurakuntia silmällä pitäen, mutta opinnäytetyön tuloksia voi myös muut nuorten vapaaehtoisten parissa työskentelevät organisaatiot hyödyntää tehos-taakseen rekrytointia. Työni laajempana teoreettisena viitekehyksenä toimi nimenomaan nuorten va-paaehtoistoiminta yleisesti.
Yksi tärkeimpiä löydöksiä on tiedonpuute. Useat nuoret olisivat kiinnostuneita ohjaamaan varhaisnuoria, mutta eivät tiedä kerhonohjaamisesta riittävästi lähteäkseen toimintaan mukaan. Isostoiminta vie suurimman osan tiedottamisesta ja jättää kerhonohjaamisen varjoonsa.
Suosittelen kerhonohjaamisesta enemmän tiedottamisen lisäksi yhdistämään isos- ja kerhonohjaajakoulutukset KEISKO-mallin mukaisesti. Tämä tuo nuorille enemmän valinnanmahdollisuuksia koulutuksen jälkeen ja pidemmän päälle yhdistämisellä vähennetään työntekijöiden resursseja. Työntekijöiden kannalta vaikeinta tässä muutoksessa on vain muutos itsessään.
Tilaajana toimiva Turun Mikaelinseurakunta aikoo siirtyä KEISKO-mallin mukaiseen koulutukseen lähitulevaisuuden aikana.