Kuvataideterapeuttisella menetelmällä toteutetun ryhmätoiminnan kehittäminen psykososiaalisissa laitospalveluissa
Kuusenoja, Henna-Maarit (2018)
Kuusenoja, Henna-Maarit
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018093015527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018093015527
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli löytää toiminnallisten ryhmäprosessien kautta mahdollisimman hyvin toimiva kokonaisuus ryhmätoiminnalle, jota toteutettiin kuvataideterapeuttista menetelmää käyttäen. Ryhmä oli avoin ryhmä ja sen asiakkaita olivat psykososiaalisten laitospalveluiden asiakkaat, tarkemmin ottaen päihdekuntoutumisyksikössä asiakkaina olevia henkilöitä. Varsinainen kehittämistyö alkoi syksyn 2017 aikana ja jatkui kevään 2018 aikana. Syksyllä analysoitiin ensimmäistä ryhmäprosessia, joka oli toteutunut kevätlukukaudella 2017. Analysoinnin aikana pohdittiin sekä hyvin toteutuneita asioita, että kehittämistä vaativia kohtia, jotka olivat nousseet päällimmäisiksi kehittämistarpeiksi. Pääpiirteittäin nämä asiat ja kehittämistarpeet olivat sellaisia, joihin ryhmänohjaaja toivoi löytävänsä uusia toimintatapoja, lisäyksiä tai muutoksia, jotta kaikkien osapuolien kokemus ryhmään osallistumisesta olisi mahdollisimman myönteinen. Uusi ryhmä aloitti kevätlukukaudella 2018, alkutalvesta. Silloin toteutettiin uusi prosessi ryhmän kanssa, minkä aikana otettiin käyttöön ja testattiin aiemmin syntyneitä kehittämisideoita.
Kokonaisuudessaan kehittämistyö pohjautui ryhmänohjaajan kirjoittamiin muistiinpanoihin, joissa oli huomioitu asiakkaiden näkemykset ja kokemukset. Muistiinpanoja kirjoitettiin jokaisen ryhmäprosessin aikana. Muistiinpanoja analysoimalla ja ryhmään osallistuneiden jäsenten toimintaa ja kommentteja havainnoimalla, sekä uudistettuja toimintatapoja testaamalla, lopputulos syntyi. Tulokset kirjattiin sekä suullisten asiakaskokemusten, että ryhmänohjaajan omien havaintojen pohjalta. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tekeminen oli luovaa toimintaa ja koko prosessi muodostui mielenkiintoiseksi kehittämistyöksi matkan varrella.
Tulokseksi saatiin toimivampi malli ryhmätoiminnalle, jota toteutetaan kuvataideterapeuttisella menetelmällä päihdekuntoutujille. Työn tilannut yksikkö sai prosessien aikana tarjotakseen asiakkailleen tavanomaisista keskusteluryhmistä poikkeavan, erilaisen ryhmätoimintamahdollisuuden ja samalla lisää tietoa kuvataideterapeuttisesta menetelmästä. Lisäksi kuntoutumisyksikkö sai toimivamman työmenetelmän, jota voi soveltaa siihen oikeanlaisen koulutuksen omaava työntekijä, ohjatessaan kuvataideterapeuttista ryhmätoimintaa päihdekuntoutujille.
Kokonaisuudessaan kehittämistyö pohjautui ryhmänohjaajan kirjoittamiin muistiinpanoihin, joissa oli huomioitu asiakkaiden näkemykset ja kokemukset. Muistiinpanoja kirjoitettiin jokaisen ryhmäprosessin aikana. Muistiinpanoja analysoimalla ja ryhmään osallistuneiden jäsenten toimintaa ja kommentteja havainnoimalla, sekä uudistettuja toimintatapoja testaamalla, lopputulos syntyi. Tulokset kirjattiin sekä suullisten asiakaskokemusten, että ryhmänohjaajan omien havaintojen pohjalta. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tekeminen oli luovaa toimintaa ja koko prosessi muodostui mielenkiintoiseksi kehittämistyöksi matkan varrella.
Tulokseksi saatiin toimivampi malli ryhmätoiminnalle, jota toteutetaan kuvataideterapeuttisella menetelmällä päihdekuntoutujille. Työn tilannut yksikkö sai prosessien aikana tarjotakseen asiakkailleen tavanomaisista keskusteluryhmistä poikkeavan, erilaisen ryhmätoimintamahdollisuuden ja samalla lisää tietoa kuvataideterapeuttisesta menetelmästä. Lisäksi kuntoutumisyksikkö sai toimivamman työmenetelmän, jota voi soveltaa siihen oikeanlaisen koulutuksen omaava työntekijä, ohjatessaan kuvataideterapeuttista ryhmätoimintaa päihdekuntoutujille.