Viestinnän ongelmat lomituspalveluissa
Ylinen, Mari; Alanko, Heli (2018)
Ylinen, Mari
Alanko, Heli
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101115891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101115891
Tiivistelmä
Maatalouslomituspalveluissa on läsnä kolme osapuolta, maatalousyrittäjät, maata-louslomittajat ja lomahallinto. Kokemuksen mukaan tiedonkulussa ja viestinnässä on haasteita ja riskit viestinnän ongelmille ovat tiedostettavissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää viestinnän ongelmia, niiden syitä ja kehittämistarpeita lomituspalveluissa. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös lomituspalvelujen viestinnän toteutustapoja ja malleja. Henkilökohtaisen viestinnän tasolla verbaalinen ja non-verbaalinen viestintä korostuu, joten selvitettiin vuorovaikutustaitoja ja niiden merkitystä.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mikä on lomituspalvelujen organisaatio, maatalous-yrittäjän oikeudet lomituspalveluihin sekä toimintatapoja lomituksen toteuttamiseksi Melan ohjeiden ja lomitusoppaan mukaan.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta sekä haastatteluita. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-ohjelman avulla maatalousyrittäjille, jotka ovat lomituspalveluiden asiakkaita Alajärven, Alavuden, Kauhavan, Kurikan ja Suupohjan paikallisyksiköiden alueilla. Lisäksi haastateltiin lomahallinnon henkilöstöä sekä kerättiin aineistoa havainnoinneilla lomittajien kanssa käydyistä keskusteluista. Opinnäytetyöntekijöillä on pitkä työkokemus lomituspalveluista, jota hyödynnettiin opinnäytetyötä tehdessä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset olivat osaksi ennalta arvattavissa. Sähköisten viestintävälineiden merkitys on suuri ja niiden käyttö lisääntyy. Viestintätapojen tulee jatkossakin olla moninaisia, koska erilaiset ihmiset käyttävät erilaisia viestinnän muotoja. Viestinnän ongelmat ovat suurelta osin inhimillisiä unohduksia ja väärinkäsityksiä. Asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitojen merkitys viestinnän onnistumisen kannalta on suuri.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mikä on lomituspalvelujen organisaatio, maatalous-yrittäjän oikeudet lomituspalveluihin sekä toimintatapoja lomituksen toteuttamiseksi Melan ohjeiden ja lomitusoppaan mukaan.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta sekä haastatteluita. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-ohjelman avulla maatalousyrittäjille, jotka ovat lomituspalveluiden asiakkaita Alajärven, Alavuden, Kauhavan, Kurikan ja Suupohjan paikallisyksiköiden alueilla. Lisäksi haastateltiin lomahallinnon henkilöstöä sekä kerättiin aineistoa havainnoinneilla lomittajien kanssa käydyistä keskusteluista. Opinnäytetyöntekijöillä on pitkä työkokemus lomituspalveluista, jota hyödynnettiin opinnäytetyötä tehdessä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset olivat osaksi ennalta arvattavissa. Sähköisten viestintävälineiden merkitys on suuri ja niiden käyttö lisääntyy. Viestintätapojen tulee jatkossakin olla moninaisia, koska erilaiset ihmiset käyttävät erilaisia viestinnän muotoja. Viestinnän ongelmat ovat suurelta osin inhimillisiä unohduksia ja väärinkäsityksiä. Asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitojen merkitys viestinnän onnistumisen kannalta on suuri.