Muuttuva terveydenhuolto : tulevaisuuden asiakas ja palvelujärjestelmä
Haapaniemi, Sari (2008)
Haapaniemi, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901141081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901141081
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa ja analysoida tulevaisuuden haasteita terveydenhuollolle ja asiakaslähtöisyydelle. Tavoitteena oli löytää vastaukset kysymyksiin: millainen on tulevaisuuden asiakas ja palvelujärjestelmä? Opinnäytetyö on osa kansainvälistä hanketta Patient-/Client-Centredness in Adult Intensive Care, Elderly Care and Health Care Education. Hankkeen päätarkoituksena on asiakaslähtöisen osaamisen kartoittaminen, kehittäminen sekä kehittämistoiminnan vaikuttavuuden arviointi hoitotyön koulutuksessa Suomessa ja Virossa. Tarkoituksena on kehittää asiakaslähtöistä osaamista vahvistava toimintamalli ja sen yhteydessä syntynyt oppi- ja muu materiaali on tarkoitus tuotteistaa.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta. Aineistona käytettiin luotettavien tahojen julkaisuja, kuten ministeriöt, korkeakoulut ja yliopistot. Tutkimukset rajattiin vuosille 2000 - 2008. Tutkimusten tuli kuvata tulevaisuuden asiakkaita ja terveydenhuoltoa. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 16 tutkimusraporttia.
Asiakasryhmässä suurimmaksi haasteeksi muodostuvat ikääntyvät ihmiset. Palvelujärjestelmää tulee muuttaa, jotta se pystyy vastaamaan kasvavaan vanhusväestöön. Muita haastavia asiakasryhmiä ovat maahanmuuttajat ja syrjäytymisvaarassa olevat asiakkaat. Palvelujärjestelmän tulee vastata näihin haasteisiin. Kunnallinen palvelujärjestelmä säilyy, mutta kolmannen sektorin ja yksityisen rooli kasvavat. Valtion rooli kasvaa. Erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon päällekkäisyydet tulee poistaa ja hoitoketjun tulee olla sujuvaa. Räätälöidyt yksilölliset palvelut takaavat asiakaslähtöisyyden. Samalla myös korostetaan yksilön vastuuta omasta terveydestään. Hoitohenkilökunnan määrä tulee lisääntymään, mutta samalla hoitohenkilökunta ikääntyy ja siirtyy eläkkeelle, mikä on suuri haaste terveydenhuollolle. Teknologian kehitys on suuri tulevaisuuden palvelujärjestelmää muokkaava tekijä. Teknologian kasvava rooli tulee sekä helpottamaan että tuomaan uusia haasteita järjestelmälle.
Katseen suuntaaminen tulevaisuuden terveydenhuoltoon on tärkeää, koska suunnitelmia ja kehittämishankkeita tulisi aina suunnata pitemmälle aikavälille. Tämä opinnäytetyö toi hankkeelle tulevaisuussuuntautuneisuutta. Hyvään asiakaslähtöisyyteen pyrkiminen edellyttää ymmärtämään, millaisia asiakkaita on odotettavissa ja millaisessa palvelujärjestelmässä eletään tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta. Aineistona käytettiin luotettavien tahojen julkaisuja, kuten ministeriöt, korkeakoulut ja yliopistot. Tutkimukset rajattiin vuosille 2000 - 2008. Tutkimusten tuli kuvata tulevaisuuden asiakkaita ja terveydenhuoltoa. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 16 tutkimusraporttia.
Asiakasryhmässä suurimmaksi haasteeksi muodostuvat ikääntyvät ihmiset. Palvelujärjestelmää tulee muuttaa, jotta se pystyy vastaamaan kasvavaan vanhusväestöön. Muita haastavia asiakasryhmiä ovat maahanmuuttajat ja syrjäytymisvaarassa olevat asiakkaat. Palvelujärjestelmän tulee vastata näihin haasteisiin. Kunnallinen palvelujärjestelmä säilyy, mutta kolmannen sektorin ja yksityisen rooli kasvavat. Valtion rooli kasvaa. Erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon päällekkäisyydet tulee poistaa ja hoitoketjun tulee olla sujuvaa. Räätälöidyt yksilölliset palvelut takaavat asiakaslähtöisyyden. Samalla myös korostetaan yksilön vastuuta omasta terveydestään. Hoitohenkilökunnan määrä tulee lisääntymään, mutta samalla hoitohenkilökunta ikääntyy ja siirtyy eläkkeelle, mikä on suuri haaste terveydenhuollolle. Teknologian kehitys on suuri tulevaisuuden palvelujärjestelmää muokkaava tekijä. Teknologian kasvava rooli tulee sekä helpottamaan että tuomaan uusia haasteita järjestelmälle.
Katseen suuntaaminen tulevaisuuden terveydenhuoltoon on tärkeää, koska suunnitelmia ja kehittämishankkeita tulisi aina suunnata pitemmälle aikavälille. Tämä opinnäytetyö toi hankkeelle tulevaisuussuuntautuneisuutta. Hyvään asiakaslähtöisyyteen pyrkiminen edellyttää ymmärtämään, millaisia asiakkaita on odotettavissa ja millaisessa palvelujärjestelmässä eletään tulevaisuudessa.