Esimiehen rooli myyntityössä
Klippi, Kirsi (2018)
Klippi, Kirsi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101716071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101716071
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, mitä mahdollisuuksia ja millä keinoin, esimiehellä on edellytys vaikuttaa myyntityössä myyjän tuloksiin. Opinnäytetyössä käsiteltiin itse esimiestyötä laajasti, sen haasteineen ja mahdollisuuksineen. Teoria osuus käsittelee esimiestyötä yleensä, joka antaa pohjaa tehdylle tutkimukselle ja sen tuloksille.
Opinnäytetyössä tehdyssä tutkimuksessa haastateltiin viittä, myynnin parissa työskentelevää esimiestä myynnin valmentamisesta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisilla teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluiden ansiosta, pystyttiin pääsemään lähemmäksi myynnin esimiestyön todellista arkea, sekä löytämään konkreettisista asioista yhteneväisyyksiä eri esimiesten välillä.
Keskeisin päätelmä tutkimuksesta oli, että esimiehen ja myyjän välinen vuorovaikutus on olennaisin asia lopputuloksen kannalta. Ilman jatkuvaa vuorovaikutusta, ei esimies voi tietää, missä tilanteessa myyjä omalla kehityspolullaan on, eikä toisaalta voi auttaa tätä kehittymään. Tutkimuksesta voitiin päätellä, että esimiehen saama tuki ja keskusteluapu omilta kollegoiltaan, on ensiarvoisen tärkeää menestymiselle myynnin esimiestyössä. Myyjien lisäksi, myös esimies tarvitsee valmennusta, jotta voi kehittyä omassa työssään.
Opinnäytetyössä tehdyssä tutkimuksessa haastateltiin viittä, myynnin parissa työskentelevää esimiestä myynnin valmentamisesta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisilla teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluiden ansiosta, pystyttiin pääsemään lähemmäksi myynnin esimiestyön todellista arkea, sekä löytämään konkreettisista asioista yhteneväisyyksiä eri esimiesten välillä.
Keskeisin päätelmä tutkimuksesta oli, että esimiehen ja myyjän välinen vuorovaikutus on olennaisin asia lopputuloksen kannalta. Ilman jatkuvaa vuorovaikutusta, ei esimies voi tietää, missä tilanteessa myyjä omalla kehityspolullaan on, eikä toisaalta voi auttaa tätä kehittymään. Tutkimuksesta voitiin päätellä, että esimiehen saama tuki ja keskusteluapu omilta kollegoiltaan, on ensiarvoisen tärkeää menestymiselle myynnin esimiestyössä. Myyjien lisäksi, myös esimies tarvitsee valmennusta, jotta voi kehittyä omassa työssään.