Tapahtuman toimintaohjeet : Case: LINKKU palvelubussi
Liljeroos, Soile (2018)
Liljeroos, Soile
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101816083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101816083
Tiivistelmä
Pyörillä paikasta toiseen kulkeva älybussi, monipuolinen Linkku, tarjoaa Päijät-Hämeen alueella terveyskioskityyppisiä hyvinvointipalveluita haja-asutusalueiden väestölle. Linkun käyttöä halutaan kehittää erilaisiin teemallisiin tapahtumiin hyvinvoinnin merkeissä. Linkun tilojen tehokkaalla käytöllä pyritään takaamaan tärkeät arjen palvelut haja-asutusalueille sekä lisäämään mahdollisuutta osallistua erilaisiin tapahtumiin.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä tapahtuman järjestäjän tulee ottaa huomioon järjestäessään tapahtuman Linkussa. Toisena tavoitteena oli selvittää palvelumuotoilun hyödyntämistä asiakaslähtöisessä tapahtuman kehittämisessä.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin Linkun ohjausryhmän, Linkku-tiimin ja Linkussa työskennelleiden teemahaastatteluina, Linkun asiakkaiden gallup-tyyppisenä kyselynä ja havainnoimalla Linkun tapahtumia. Kirjallisista ja sähköisistä lähteistä tutkittiin Linkusta tehtyä opinnäytetyötä, asiakaskokemuksen merkitystä onnistuneessa tapahtumassa ja palvelumuotoilun hyödyntämistä tapahtuman suunnittelussa ja kehittämisessä. Erityisesti hyödynsin kahta tapahtumasuunnittelun työkalua; palvelupolkua ja Event Canvasia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Linkussa tapahtuman järjestävälle tapahtuman toimintaohjeet, joiden avulla on mahdollista järjestää onnistunut tapahtuma Linkussa ilman yllätyksiä. Toimintaohjeet sisältävät tapahtuman järjestelyjen eri vaiheet aikajärjestyksessä; mitä tehdään ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja sen jälkeen. Ohjeet sisältävät myös tiedot Linkun muunneltavista tiloista ja varusteluista. Toimintaohjeet ovat hyödynnettävissä kaikissa Linkun erilaisilla teemoilla järjestettävissä tapahtumissa. Lisäksi työ tarjosi kehitysehdotuksia onnistuneen tapahtuman järjestämiseksi.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä tapahtuman järjestäjän tulee ottaa huomioon järjestäessään tapahtuman Linkussa. Toisena tavoitteena oli selvittää palvelumuotoilun hyödyntämistä asiakaslähtöisessä tapahtuman kehittämisessä.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin Linkun ohjausryhmän, Linkku-tiimin ja Linkussa työskennelleiden teemahaastatteluina, Linkun asiakkaiden gallup-tyyppisenä kyselynä ja havainnoimalla Linkun tapahtumia. Kirjallisista ja sähköisistä lähteistä tutkittiin Linkusta tehtyä opinnäytetyötä, asiakaskokemuksen merkitystä onnistuneessa tapahtumassa ja palvelumuotoilun hyödyntämistä tapahtuman suunnittelussa ja kehittämisessä. Erityisesti hyödynsin kahta tapahtumasuunnittelun työkalua; palvelupolkua ja Event Canvasia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Linkussa tapahtuman järjestävälle tapahtuman toimintaohjeet, joiden avulla on mahdollista järjestää onnistunut tapahtuma Linkussa ilman yllätyksiä. Toimintaohjeet sisältävät tapahtuman järjestelyjen eri vaiheet aikajärjestyksessä; mitä tehdään ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja sen jälkeen. Ohjeet sisältävät myös tiedot Linkun muunneltavista tiloista ja varusteluista. Toimintaohjeet ovat hyödynnettävissä kaikissa Linkun erilaisilla teemoilla järjestettävissä tapahtumissa. Lisäksi työ tarjosi kehitysehdotuksia onnistuneen tapahtuman järjestämiseksi.