BYOD laite ja -tikettikannan analyysi
Koskinen, Jesse (2018)
Koskinen, Jesse
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102416225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102416225
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa Satakunnan Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden laitteiden spesifikaatiota ja valmiuksia vastata SAMK:n suosituksiin BYOD-laitteiden hankinnassa. Tämä spesifikaatio luotiin vuonna 2017, kun SAMK siirtyi täyteen Bring Your Own Device-mallin mukaiseen laitepolitiikkaan.
Laitekannan kartoitusta tehtiin käyttämällä Microsoft Office-pakettiin kuuluvaa Access-tietokantaohjelmistoa, johon kerättiin dataa BYOD Helpdesk-palveluita käyttäneiden opiskelijoiden laitteista heidän luvallaan. Näin luodulla laitekannalla pystyttiin tutkimaan laitetyyppiä, joka olisi käyttöasteeltaan keskimääräisesti suurin SAMK:n opiskelijoiden käytössä.
Tämän työn perusteella tarkastellaan SAMK:n tietohallinnon vuonna 2017 luotua laitesuositusta ja samalla tehtiin kehitystyötä uuden laitesuosituksen luomiseksi.
Toiseksi tutkittiin Satakunnan Ammattikorkeakoulun Porin kampuksen BYOD-klinikan tikettien, eli palvelupyyntöjen jakautumista kategorioittain esimerkiksi tulostuksen, WLAN-verkon eli langattoman verkon sekä yleisten opiskelun ohjelmistojen, kuten esimerkiksi Lokin kesken. BYOD-klinikka on ensimmäisen opiskeluvuoden opiskelijoilla suunnattu IT-Helpdesk-palvelu, joka ratkaisee opiskelijoiden yleisimpiä ongelmatilanteita.
Työssä kartoitettiin palvelupyyntöjen jakautumista eri luokkiin jonka perusteella mahdollisten BYOD-koulutustilaisuuksien ja yleisen ohjeistuksen sisältöä voitaisiin optimoida opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi.
Laitekannan kartoitusta tehtiin käyttämällä Microsoft Office-pakettiin kuuluvaa Access-tietokantaohjelmistoa, johon kerättiin dataa BYOD Helpdesk-palveluita käyttäneiden opiskelijoiden laitteista heidän luvallaan. Näin luodulla laitekannalla pystyttiin tutkimaan laitetyyppiä, joka olisi käyttöasteeltaan keskimääräisesti suurin SAMK:n opiskelijoiden käytössä.
Tämän työn perusteella tarkastellaan SAMK:n tietohallinnon vuonna 2017 luotua laitesuositusta ja samalla tehtiin kehitystyötä uuden laitesuosituksen luomiseksi.
Toiseksi tutkittiin Satakunnan Ammattikorkeakoulun Porin kampuksen BYOD-klinikan tikettien, eli palvelupyyntöjen jakautumista kategorioittain esimerkiksi tulostuksen, WLAN-verkon eli langattoman verkon sekä yleisten opiskelun ohjelmistojen, kuten esimerkiksi Lokin kesken. BYOD-klinikka on ensimmäisen opiskeluvuoden opiskelijoilla suunnattu IT-Helpdesk-palvelu, joka ratkaisee opiskelijoiden yleisimpiä ongelmatilanteita.
Työssä kartoitettiin palvelupyyntöjen jakautumista eri luokkiin jonka perusteella mahdollisten BYOD-koulutustilaisuuksien ja yleisen ohjeistuksen sisältöä voitaisiin optimoida opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi.