Tanssin ja draaman rajapinnat : Tanssi osana draamaopintoja
Feodoroff, Laura (2010)
Feodoroff, Laura
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610599
Tiivistelmä
Savonia-ammattikorkeakoulu
Musiikki ja tanssi
Tanssinopettajan koulutusohjelma
FEODOROFF, Laura-Maria. 2010. Tanssin ja draaman rajapintoja. Tanssi osana draamaopintoja.
Tanssinopettajan (AMK) tutkinnon opinnäytetyö, projektin (12 op.) kirjallinen työ, 37 sivua + 4 liitettä (sis. DVD-levyn).
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin projektina monialaista taidekasvatusta painottavassa OSYK:ssa eli Oulun suomalaisen yhteiskoulun lukiossa aikavälillä 5.10.2009 – 22.2.2010. Projektin aikana toimittiin Riitta-Mari Punkki-Heikkisen työparina kahdella draaman opintojaksolla. Tanssinopetus draamakursseilla koostui nykytanssin perusteista, tavoitteena hahmottaa fyysistä ilmaisua ja läsnäoloa tanssin peruselementtien kautta. Opinnäytetyön tavoite oli tutkia tanssin ja draaman rajapintoja ja yhdistäviä tekijöitä, sekä laajentaa sitä kautta ammattitaitoa tanssinopettajana ja taidekasvattajana.
Opintojaksot olivat kaksi erilaista sykliä, ja näkökulmaa tanssin ja teatterin yhteistyöhön. Tekstistä ilmaisuun –kurssilla hahmottui pitkässä kaaressa kehon tärkeys osana tekstin ilmaisua, sekä tanssin mahdollisuudet monologitekstien dramatisoinnissa ehjäksi kokonaisuudeksi. Fyysisen ilmaisun –kurssi taas keskittyi näytelmätekstin työstämiseen tuoden tanssin ja musiikin erillisinä elementteinä osaksi näytelmää.
Raportissa peilataan käytännön työtä draaman opetussuunnitelmiin sekä lähdekirjallisuuteen draamakasvatuksen alalta pohtien tanssin ja draaman yhtymäkohtia. Raportissa avataan lisäksi draamakasvatuksen genrejä ja käsitteitä työkaluiksi tanssin ja draaman rajapintojen tarkasteluun.
Avainsanat: Tanssi, draama, kokonaisilmaisu, draamakasvatus, monialainen taidekas-vatus
Musiikki ja tanssi
Tanssinopettajan koulutusohjelma
FEODOROFF, Laura-Maria. 2010. Tanssin ja draaman rajapintoja. Tanssi osana draamaopintoja.
Tanssinopettajan (AMK) tutkinnon opinnäytetyö, projektin (12 op.) kirjallinen työ, 37 sivua + 4 liitettä (sis. DVD-levyn).
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin projektina monialaista taidekasvatusta painottavassa OSYK:ssa eli Oulun suomalaisen yhteiskoulun lukiossa aikavälillä 5.10.2009 – 22.2.2010. Projektin aikana toimittiin Riitta-Mari Punkki-Heikkisen työparina kahdella draaman opintojaksolla. Tanssinopetus draamakursseilla koostui nykytanssin perusteista, tavoitteena hahmottaa fyysistä ilmaisua ja läsnäoloa tanssin peruselementtien kautta. Opinnäytetyön tavoite oli tutkia tanssin ja draaman rajapintoja ja yhdistäviä tekijöitä, sekä laajentaa sitä kautta ammattitaitoa tanssinopettajana ja taidekasvattajana.
Opintojaksot olivat kaksi erilaista sykliä, ja näkökulmaa tanssin ja teatterin yhteistyöhön. Tekstistä ilmaisuun –kurssilla hahmottui pitkässä kaaressa kehon tärkeys osana tekstin ilmaisua, sekä tanssin mahdollisuudet monologitekstien dramatisoinnissa ehjäksi kokonaisuudeksi. Fyysisen ilmaisun –kurssi taas keskittyi näytelmätekstin työstämiseen tuoden tanssin ja musiikin erillisinä elementteinä osaksi näytelmää.
Raportissa peilataan käytännön työtä draaman opetussuunnitelmiin sekä lähdekirjallisuuteen draamakasvatuksen alalta pohtien tanssin ja draaman yhtymäkohtia. Raportissa avataan lisäksi draamakasvatuksen genrejä ja käsitteitä työkaluiksi tanssin ja draaman rajapintojen tarkasteluun.
Avainsanat: Tanssi, draama, kokonaisilmaisu, draamakasvatus, monialainen taidekas-vatus