Rekrytointi uutena palveluna : Case: Palkeiden rekrytointipalvelu valtionhallinnossa
Pöllänen, Laura (2018)
Pöllänen, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102316187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102316187
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena on selvittää, toimiiko Valtion talous- ja henkilöhallinnon palvelukeskuksen, Palkeiden, uusi rekrytointipalvelu suunnitellulla tavalla ja suunnitella kehittämistoimenpiteitä palveluun. Palvelun tarkoituksena on tarjota asiakkaille apua rekrytointiprosessiin sen eri vaiheissa.
Kehittämishankkeen teoreettinen viitekehys muodostuu rekrytoinnin käsitteestä, valtionhallinnon rekrytointiprosessista sekä sen periaatteista. Onnistunut rekrytointi on organisaatiolle tärkeä kilpailukeino, jolla on vaikutusta organisaation työnantajakuvaan. Tietoperustassa kuvataan myös onnistuneen asiakaskokemuksen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla palvelua tuottavan ryhmän toimintaa ja merkitsemällä havainnot päiväkirjaan, josta muodostui kehittämishankkeen aineisto. Kehittämishankkeen aikana toteutettiin kehitystoimenpiteitä, jotka on kuvattuna kehittämishankkeen tuloksissa palvelun toiminnassa tehtyjen havaintojen lisäksi.
Kehittämishankkeen lopputuloksena syntyi uusi toimintamalli rekrytointipalvelun työtehtävien vastuuttamisiin sekä sisäisen valvonnan kontrollipisteet. Kehittämishankkeen tulosten mukaan rekrytointipalvelu toimii pääsääntöisesti suunnitellulla tavalla.
Kehittämishankkeen teoreettinen viitekehys muodostuu rekrytoinnin käsitteestä, valtionhallinnon rekrytointiprosessista sekä sen periaatteista. Onnistunut rekrytointi on organisaatiolle tärkeä kilpailukeino, jolla on vaikutusta organisaation työnantajakuvaan. Tietoperustassa kuvataan myös onnistuneen asiakaskokemuksen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla palvelua tuottavan ryhmän toimintaa ja merkitsemällä havainnot päiväkirjaan, josta muodostui kehittämishankkeen aineisto. Kehittämishankkeen aikana toteutettiin kehitystoimenpiteitä, jotka on kuvattuna kehittämishankkeen tuloksissa palvelun toiminnassa tehtyjen havaintojen lisäksi.
Kehittämishankkeen lopputuloksena syntyi uusi toimintamalli rekrytointipalvelun työtehtävien vastuuttamisiin sekä sisäisen valvonnan kontrollipisteet. Kehittämishankkeen tulosten mukaan rekrytointipalvelu toimii pääsääntöisesti suunnitellulla tavalla.