Sosionomiopiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta ja sen vaikutuksesta opintojen edistymiseen : Xamkissa, Kotkan kampuksella
Ruuska, Tarja; Paavola, Päivi (2018)
Ruuska, Tarja
Paavola, Päivi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116503
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia ohjauksen saatavuudesta ja sen kehittämisestä. Tavoitteena oli myös saada lisätietoa, oliko ohjauksella ollut vaikutusta opintojen keskeyttämiseen. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, Kotkan kampuksen sosionomiopiskelijat (AMK), kaikilta vuosikursseilta.
Tutkimuksen menetelmälliseksi lähestymistavaksi valittiin laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2018 kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuslomakkeessa oli yhteensä 12 kysymystä, jotka koskivat vastaajien taustatietoja, opintojen keskeyttämistä ja ohjausta. Tutkimuskyselyyn vastasi 30 opiskelijaa.
Tutkimustuloksien perusteella sosionomiopiskelijat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen. Lähes jokainen vastaaja oli sitä mieltä, että ohjauksella oli ollut positiivisia vaikutuksia heidän opintoihinsa. Eniten hyötyä ohjauksesta vastaajat kokivat saaneensa HOPS-keskusteluista ja opintojen valintoihin liittyvissä asioissa.
Vastaajista 20 % oli harkinnut opintojen keskeyttämistä. Yleisimmät syyt opintojen keskeyttämisaikeisiin olivat ohjauksen ja neuvonnan puute. Moni oli myös sitä mieltä, että itsenäistä opiskelua oli liikaa. Yleisimmäksi opintojakson keskeyttämiseen johtaneeksi syyksi vastaajat valitsivat ajanhallinnan ongelmat. Ohjaukseen toivottiin kiinnitettävän erityisesti huomiota opintojen alku- ja loppuvaiheessa. Opiskelijat toivovat lisäksi, että lähiopetus säilyisi lisääntyvän verkko-opiskelun rinnalla. Lähiopetuksella näyttäisi kyselyn mukaan olevan myös opintojen keskeyttämiseen ennaltaehkäisevä vaikutus. Myös oikea-aikainen ja ennakoiva ohjaus sekä helposti löydettävissä oleva tieto voisivat ehkäistä opintojen keskeyttämisiä. Opinnäytetyön tutkimustulokset liitettiin osaksi Carry on -hanketta. Toimeksiantaja sai hankkeeseen opiskelijoiden näkemykset ohjauksesta ja ideoita ohjauksen kehittämiseen.
Tutkimuksen menetelmälliseksi lähestymistavaksi valittiin laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2018 kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuslomakkeessa oli yhteensä 12 kysymystä, jotka koskivat vastaajien taustatietoja, opintojen keskeyttämistä ja ohjausta. Tutkimuskyselyyn vastasi 30 opiskelijaa.
Tutkimustuloksien perusteella sosionomiopiskelijat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen. Lähes jokainen vastaaja oli sitä mieltä, että ohjauksella oli ollut positiivisia vaikutuksia heidän opintoihinsa. Eniten hyötyä ohjauksesta vastaajat kokivat saaneensa HOPS-keskusteluista ja opintojen valintoihin liittyvissä asioissa.
Vastaajista 20 % oli harkinnut opintojen keskeyttämistä. Yleisimmät syyt opintojen keskeyttämisaikeisiin olivat ohjauksen ja neuvonnan puute. Moni oli myös sitä mieltä, että itsenäistä opiskelua oli liikaa. Yleisimmäksi opintojakson keskeyttämiseen johtaneeksi syyksi vastaajat valitsivat ajanhallinnan ongelmat. Ohjaukseen toivottiin kiinnitettävän erityisesti huomiota opintojen alku- ja loppuvaiheessa. Opiskelijat toivovat lisäksi, että lähiopetus säilyisi lisääntyvän verkko-opiskelun rinnalla. Lähiopetuksella näyttäisi kyselyn mukaan olevan myös opintojen keskeyttämiseen ennaltaehkäisevä vaikutus. Myös oikea-aikainen ja ennakoiva ohjaus sekä helposti löydettävissä oleva tieto voisivat ehkäistä opintojen keskeyttämisiä. Opinnäytetyön tutkimustulokset liitettiin osaksi Carry on -hanketta. Toimeksiantaja sai hankkeeseen opiskelijoiden näkemykset ohjauksesta ja ideoita ohjauksen kehittämiseen.
