"Laki järki ja sydän sanoi niin" : Palveluohjaajien työnkuva ja eettiset ongelmat
Palm, David (2018)
Palm, David
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102916319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102916319
Tiivistelmä
Palveluohjaukselle on tunnistettu uusia osaamistarpeita sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa, jotta asiakkaiden yhdenvertaisuus palveluissa toteutuisi. Tämä edellyttää palveluohjauksen teoriaperustan uudelleen tarkastelua. Korkeatasoisella eettisellä osaamisella varmistetaan asiakkaiden oikeudenmukainen kohtelu ja huolenpidon tarpeisiin vastaaminen.
Tämä opinnäytetyö kuuluu COPE-konsortiohankkeen elinikäisen oppimiseen teemaan, jossa tutkitaan osaamistarpeita sosiaali- ja terveydenhuollon murroksessa. Opinnäytetyön tutkimuskohteena oli palveluohjaajien työnkuva ja eettiset ongelmat. Tutkimuskysymyksinä olivat: (1) Millaisia eettisiä ongelmia palveluohjaajat kohtaavat (2) miten he niitä ratkaisevat sekä (3) mitä ovat palveluohjauksen arjen haasteet? Opinnäytetyön aineiston muodostivat 36 palveluohjaajan vastaukset kahteen avokysymykseen COPE-kyselyssä, joka toteutettiin sosiaali- ja terveydenhuollon edelläkävijäorganisaatioissa Suomessa vuonna 2017. Aineisto analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysiä ja aineiston kvantifiointia. Teorialähtöisessä analyysissa sovellettiin Warkin ja Krebsin (1996) arkielämän ongelmatyyppien luokittelumallia sekä Lyonsin (1983) oikeudenmukaisuuden ja huolenpidon etiikan luokittelumallia.
Tulosten mukaan säännön tai lain soveltaminen oli palveluohjaajien yleisin ongelmatyyppi (46 %). Toisten tarpeisiin vastaaminen (23 %) ja ristiriitaiset vaatimukset (23 %) olivat seuraavaksi yleisimmät ongelmatyypit. Eettisessä ongelmanratkaisussa tukeudutaan vahvimmin pelkästään oikeudenmukaisuuden etiikkaan (46%), joka ilmeni ohjeisiin ja sääntöihin nojaamisena. Keskeiset arjen haasteet liittyivät työkalujen puutteeseen, tuen puutteeseen ja laajemman yhteistyön tarpeeseen. Työkalujen puute ilmeni muun muassa neuvottomuutena ja epävarmuutena. Palveluohjaajat kokivat usein jäävänsä yksin selvittäessään epäselviä tai ristiriitaisia ohjeita.
Johtopäätöksenä todetaan, että eettinen ongelmanratkaisu vaikutti enemmän intuitiiviselta kuin reflektiiviseltä. Palveluohjaajilla on halu huolehtia asiakkaistaan hyvin, mutta arjen haasteet vievät energiaa reflektiiviseltä eettiseltä pohdinnalta. Palveluohjaajan työnkuva vaikuttaa selkiytymättömältä ja siinä tehdään yksilöllisiä ratkaisuja.
Kehittämisehdotuksina esitetään palveluohjauksen teoreettisen ja eettisen perustan uudistamista vastaamaan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen tarpeita. Palveluohjauksesta tarvitaan tuoretta ammattikirjallisuutta ja lisää tutkittua tietoa. Palveluohjaajien tulee olla avainasemassa oman työnsä kehittämisessä. Työyhteisöihin tulisi luoda ryhmäreflektoinnin malli eettisten ongelmien käsittelemiseksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää palveluohjauksen koulutuksen kehittämisessä.
Tämä opinnäytetyö kuuluu COPE-konsortiohankkeen elinikäisen oppimiseen teemaan, jossa tutkitaan osaamistarpeita sosiaali- ja terveydenhuollon murroksessa. Opinnäytetyön tutkimuskohteena oli palveluohjaajien työnkuva ja eettiset ongelmat. Tutkimuskysymyksinä olivat: (1) Millaisia eettisiä ongelmia palveluohjaajat kohtaavat (2) miten he niitä ratkaisevat sekä (3) mitä ovat palveluohjauksen arjen haasteet? Opinnäytetyön aineiston muodostivat 36 palveluohjaajan vastaukset kahteen avokysymykseen COPE-kyselyssä, joka toteutettiin sosiaali- ja terveydenhuollon edelläkävijäorganisaatioissa Suomessa vuonna 2017. Aineisto analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysiä ja aineiston kvantifiointia. Teorialähtöisessä analyysissa sovellettiin Warkin ja Krebsin (1996) arkielämän ongelmatyyppien luokittelumallia sekä Lyonsin (1983) oikeudenmukaisuuden ja huolenpidon etiikan luokittelumallia.
Tulosten mukaan säännön tai lain soveltaminen oli palveluohjaajien yleisin ongelmatyyppi (46 %). Toisten tarpeisiin vastaaminen (23 %) ja ristiriitaiset vaatimukset (23 %) olivat seuraavaksi yleisimmät ongelmatyypit. Eettisessä ongelmanratkaisussa tukeudutaan vahvimmin pelkästään oikeudenmukaisuuden etiikkaan (46%), joka ilmeni ohjeisiin ja sääntöihin nojaamisena. Keskeiset arjen haasteet liittyivät työkalujen puutteeseen, tuen puutteeseen ja laajemman yhteistyön tarpeeseen. Työkalujen puute ilmeni muun muassa neuvottomuutena ja epävarmuutena. Palveluohjaajat kokivat usein jäävänsä yksin selvittäessään epäselviä tai ristiriitaisia ohjeita.
Johtopäätöksenä todetaan, että eettinen ongelmanratkaisu vaikutti enemmän intuitiiviselta kuin reflektiiviseltä. Palveluohjaajilla on halu huolehtia asiakkaistaan hyvin, mutta arjen haasteet vievät energiaa reflektiiviseltä eettiseltä pohdinnalta. Palveluohjaajan työnkuva vaikuttaa selkiytymättömältä ja siinä tehdään yksilöllisiä ratkaisuja.
Kehittämisehdotuksina esitetään palveluohjauksen teoreettisen ja eettisen perustan uudistamista vastaamaan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen tarpeita. Palveluohjauksesta tarvitaan tuoretta ammattikirjallisuutta ja lisää tutkittua tietoa. Palveluohjaajien tulee olla avainasemassa oman työnsä kehittämisessä. Työyhteisöihin tulisi luoda ryhmäreflektoinnin malli eettisten ongelmien käsittelemiseksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää palveluohjauksen koulutuksen kehittämisessä.