Koulurakennusten sisäilmaongelmat ja rakennustekninen luokittelu
Sippola, Maria (2018)
Sippola, Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116515
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehtiin Turun yliopiston väitöstutkijan tutkimustyöhön rakennustekninen luokittelu koulurakennuksista. Luokittelun pohjalta päätettiin opinnäytetyössä tarkastella koulurakennusten sisäilmaongelmia rakenteiden kosteusvaurioitumisen näkökulmasta. Opinnäytetyössä esiteltiin rakennustekninen luokittelu sekä sen aineistona olleet tarkastuskertomukset rakennusteknisestä näkökulmasta.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin rakennuksen kosteusteknistä toimintaa, rakennukseen kohdistuvia kosteuslähteitä sekä eri rakenteiden kosteusvaurioitumista, kosteusvaurioiden aiheuttajia sekä rakenteellisia ongelmia kosteusvaurioitumisen takana. Opinnäytetyössä käsiteltiin ainoastaan koulurakennusten eri rakenteita, opinnäytetyön ollessa pääsääntöisesti rakennustekniikkaan pohjautuva tutkiva työ. Ilmanvaihto rajattiin opinnäytetyöstä kokonaan pois.
Rakennustekninen luokittelu tehtiin väitöstutkijan tutkimustyössä mukana olleista koulurakennuksista, niistä tehtyjen tarkastuskertomusten perusteella. Luokittelussa oli mukana kymmeniä eri koulurakennuksia kolmesta eri kunnasta. Opinnäytetyössä esiteltiin rakennusteknisen luokittelun toteutus sekä sen sisältöä että rakennetta. Rakennusteknisen luokittelun Excel-taulukkopohja oli ennalta laadittu väitöstutkijan toimesta. Koulurakennusten rakennustekniset tiedot poimittiin aineistosta ja luokiteltiin määrättyjen arvojen ja muuttujien mukaisesti.
Luokittelun aineistona käytettiin koulurakennuksista tehtyjä tarkastuskertomuksia, joita oli noin 125 kappaletta. Tarkastuskertomuksista poimittiin kaikki oleellinen rakennustekninen tieto luokittelua varten. Tarkastuskertomukset oltiin nimetty numeerisesti, kunnan sekä rakennukselle annetun numeron perusteella. Opinnäytetyössä tarkasteltiin tarkastuskertomusten rakennetta ja sisältöä rakennusteknisestä näkökulmasta. Lisäksi työssä tutkittiin tarkastuskertomuksiin liittyen koulurakennusten säännöllisen valvonnan tarkastusta sekä siihen liittyvää lainsäädäntöä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin rakennuksen kosteusteknistä toimintaa, rakennukseen kohdistuvia kosteuslähteitä sekä eri rakenteiden kosteusvaurioitumista, kosteusvaurioiden aiheuttajia sekä rakenteellisia ongelmia kosteusvaurioitumisen takana. Opinnäytetyössä käsiteltiin ainoastaan koulurakennusten eri rakenteita, opinnäytetyön ollessa pääsääntöisesti rakennustekniikkaan pohjautuva tutkiva työ. Ilmanvaihto rajattiin opinnäytetyöstä kokonaan pois.
Rakennustekninen luokittelu tehtiin väitöstutkijan tutkimustyössä mukana olleista koulurakennuksista, niistä tehtyjen tarkastuskertomusten perusteella. Luokittelussa oli mukana kymmeniä eri koulurakennuksia kolmesta eri kunnasta. Opinnäytetyössä esiteltiin rakennusteknisen luokittelun toteutus sekä sen sisältöä että rakennetta. Rakennusteknisen luokittelun Excel-taulukkopohja oli ennalta laadittu väitöstutkijan toimesta. Koulurakennusten rakennustekniset tiedot poimittiin aineistosta ja luokiteltiin määrättyjen arvojen ja muuttujien mukaisesti.
Luokittelun aineistona käytettiin koulurakennuksista tehtyjä tarkastuskertomuksia, joita oli noin 125 kappaletta. Tarkastuskertomuksista poimittiin kaikki oleellinen rakennustekninen tieto luokittelua varten. Tarkastuskertomukset oltiin nimetty numeerisesti, kunnan sekä rakennukselle annetun numeron perusteella. Opinnäytetyössä tarkasteltiin tarkastuskertomusten rakennetta ja sisältöä rakennusteknisestä näkökulmasta. Lisäksi työssä tutkittiin tarkastuskertomuksiin liittyen koulurakennusten säännöllisen valvonnan tarkastusta sekä siihen liittyvää lainsäädäntöä.