Sädehoidon harjoittelun yhteydessä suoritettavan Oma potilas -tehtävän uudistaminen
Arffman, Anne; Pehkonen, Sanna (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Arffman, Anne
Pehkonen, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917466
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli uudistaa ohjeistusta, jota Metropolia Ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijat käyttävät suorittaessaan sädehoidon harjoitteluun liittyvän Oma potilas -tehtäväkokonaisuuden. Oma potilas – tehtävän tarkoituksena on syventää sekä yhdistää opiskelijan teoreettista ja käytännön tietämystä sädehoidosta. Alkuperäinen tehtävänanto on muodostettu projektityönä vuonna 2003 ja päivitetty viimeksi vuonna 2011.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uudesta tehtävänannosta selkeä, looginen ja ymmärrettävä kokonaisuus. Tehtävänantoa uudistamalla haluttiin selkeyttää opiskelijoiden käsitystä
siitä, mitä opiskelijalta odotetaan ja minkälaisia konkreettisia osa-alueita työhön tulisi sisällyttää. Opinnäytetyön tavoitteeseen pääsemisen tueksi teetimme kyselyn, jonka avulla kartoitimme jo sädehoidon harjoittelun ja tehtävän suorittaneiden röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia Oma potilas -tehtävänannon ongelmakohdista ja kehittämisen paikoista. Uuden tehtävänannon työstimme kyselyn pohjalta nousseista pääteemoista.
Uudistettu Oma potilas – tehtävänanto sisältää kaikki osa-alueet, joihin opiskelijan tulisi paneutua tehtävää tehdessään. Tehtävän hallitsevat osa-alueet ovat syövän toteaminen ja hoitomenetelmät, sädehoidon suunnittelu ja toteutus, syöpäpotilaan hoitopolku, hoitotyön toteutus, sairastumisen aiheuttama kriisi sekä hoitojakson arviointi ja oman toiminnan reflektio. Uudistettu Oma potilas – tehtävänanto pyrkii antamaan opiskelijalle ymmärrettävät
ohjeet ja työkalut tehtävän tekemiseen ja sädehoitotyön oppimiseen.
Uudistettu Oma potilas – tehtävänanto korvaa aiemman tehtävää varten tehdyn ohjeistukset ja toimii opiskelijan oppimisprosessin suunnannäyttäjänä. Tarvittaessa tehtävänantoa voi muokata ja päivittää sen vaatimalla tavalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uudesta tehtävänannosta selkeä, looginen ja ymmärrettävä kokonaisuus. Tehtävänantoa uudistamalla haluttiin selkeyttää opiskelijoiden käsitystä
siitä, mitä opiskelijalta odotetaan ja minkälaisia konkreettisia osa-alueita työhön tulisi sisällyttää. Opinnäytetyön tavoitteeseen pääsemisen tueksi teetimme kyselyn, jonka avulla kartoitimme jo sädehoidon harjoittelun ja tehtävän suorittaneiden röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia Oma potilas -tehtävänannon ongelmakohdista ja kehittämisen paikoista. Uuden tehtävänannon työstimme kyselyn pohjalta nousseista pääteemoista.
Uudistettu Oma potilas – tehtävänanto sisältää kaikki osa-alueet, joihin opiskelijan tulisi paneutua tehtävää tehdessään. Tehtävän hallitsevat osa-alueet ovat syövän toteaminen ja hoitomenetelmät, sädehoidon suunnittelu ja toteutus, syöpäpotilaan hoitopolku, hoitotyön toteutus, sairastumisen aiheuttama kriisi sekä hoitojakson arviointi ja oman toiminnan reflektio. Uudistettu Oma potilas – tehtävänanto pyrkii antamaan opiskelijalle ymmärrettävät
ohjeet ja työkalut tehtävän tekemiseen ja sädehoitotyön oppimiseen.
Uudistettu Oma potilas – tehtävänanto korvaa aiemman tehtävää varten tehdyn ohjeistukset ja toimii opiskelijan oppimisprosessin suunnannäyttäjänä. Tarvittaessa tehtävänantoa voi muokata ja päivittää sen vaatimalla tavalla.