Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hotelli Helkan arvomaailma asiakkaan silmin

Kallio, Reetta (2018)

Avaa tiedosto
Kallio_Reetta.pdf (1012.Kt)
Lataukset: 


Kallio, Reetta
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017635
Tiivistelmä
Helsingin Etu-Töölössä sijaitseva hotelli Helka aloitti arvomaailmansa vahvemman esiintuomisen muutama vuosi sitten. Helka on ydinarvoiltaan yksilöllinen, vastuullinen ja moderni suomalainen. Nämä arvot ovat jalkautuneet Helkaan muun muassa henkilökunnan, designin, sosiaalisen median, hyväntekeväisyystoiminnan ja tuotevalikoiman kautta. Yhteiskunnallinen toiminta ja kantaaottavuus ovat tehneet Helkasta yrityskansalaisen. Arvojen esiintuomisen huomattiin hiljalleen vaikuttaneen positiivisesti sekä heidän imagoon että liiketoimintaan. Varsinaista arvomittausta ei kuitenkaan oltu ennätetty tehdä, joten hotellilla oli tarve tietää, kuinka hyvin arvojen jalkauttamisessa oli todellisuudessa onnistuttu ja mitä voidaan vielä kehittää.

Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, minkälaisia arvoja hotelli Helkan asiakkaille välittyy heidän vierailunsa aikana ja verrata syntynyttä arvoimagoa hotellin itsemäärittelemään arvomaailmaan. Tulosten pohjalta oli tavoitteena tuottaa kehitysideoita, joiden avulla arvomaailmaa voidaan jalkauttaa entistä tehokkaammin asiakkaiden tietoisuuteen.

Kehitystyö aloitettiin Helkan hotellinjohtajan ja vastuullisuusvastaavan kanssa käydyillä taustoituskeskusteluilla. Tutkimusosio koostui kahdesta tiedonkeruumenetelmästä: puolistrukturoiduista haastatteluista eli teemahaastatteluista sekä dokumenttianalyysista. Työtä varten haastateltiin viittä hotelli Helkan vierasta, jotka olivat ehtineet viettää Helkassa vähintään kaksi yötä. Haastatteluissa tiedusteltiin muun muassa minkälaisia arvoja Helka viestii ja toivovatko he, että Helka toisi arvomaailmansa vahvemmin esiin. Dokumenttianalyysin lähteenä toimi hotelli Helkassa käytössä oleva Review Pro -niminen järjestelmä, joka kokoaa hotellivieraiden palautteita eri kanavista yhteen. Sanallisia palautteita käytiin läpi noin 300 kappaletta, joista nostettiin esiin vahvimmin Helkan arvoihin liittyvät kommentit ja ne järjestettiin arvojen mainintamäärien mukaan. Työn viimeinen vaihe oli aivoriihi Helkan henkilökunnan kanssa, jonka aikana esiteltiin tutkimustulokset ja pohdittiin kehitysideoita, joiden kautta arvomaailmaa saataisiin tehokkaammin esille.

Teemahaastatteluissa ja dokumenttianalyysissa selvisi, että Helkan arvot välittyvät asiakkaille hyvin. Erityisesti suomalaisuus, kodikkuus ja vihreät arvot nousivat palautteissa positiivisessa mielessä esiin. Haastatteluiden kautta tuli esiin, että vieraat, jotka ovat majoittuneet Helkassa useita kertoja, aistivat ensikertalaisia vahvemmin sosiaaliseen vastuuseen, omaperäisyyteen ja rohkeuteen liittyviä asioita. Nämä henkilöt kokivat, että nykyinen taso arvojen esiintuonnissa on riittävä. Muut vieraista vastasivat kyllä tai ehkä. Henkilökunnan positiivinen merkitys korostui kummassakin aineistoissa. Henkilökunta itse näki, että sosiaalista vastuuta, rohkeutta ja omaperäisyyttä tulisi tuoda paremmin näkyviin, mutta sopivan hienovaraisesti. Hotelli ohjaa tuottonsa lyhentämättömänä omistajansa NNKY:n toimintaan. Tehokkaampi viestiminen aiheesta voisi olla yksi konkreettisista keinoista tuoda sosiaalista vastuuta esiin. Design oli henkilökunnan mukaan esimerkki mahdollisuudesta olla nykyistä rohkeampi. Henkilökunta jatkaa itsenäisesti kehitysideoiden pidemmälle viemistä.

Kehitystyö koettiin Helkassa hyödylliseksi. Hotellijohdon kanssa käytiin keskustelua arvojen vuosittaisen mittauksen lisäämistä Helkan toimintasuunnitelmaan ja arvodialogin strukturoimista yrityksen sisällä ja eri sidosryhmien välillä, jotta arvoprosessi jatkuisi tästä eteenpäin mahdollisimman jouhevasti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste