Liikkuvan julisteen suunnittelu : Staattisesta julisteesta moderniin kineettiseen julisteeseen.
Simola, Inka (2018)
Simola, Inka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017521
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee digitaalisen julisteen suunnittelu- ja valmistusprosessin eri vaiheita sekä pohtii perinteisen julisteen paikkaa ja tulevaisuutta yhteiskunnassamme. Mukana ja esimerkkinä kulkee työn toiminnallinen osuus, jossa suunnitellaan ja tuotetaan julkaisuvalmiiksi asti saatettu juliste, joka juhlistaa lentoyhtiö Finnairin 95-vuotisjuhlavuotta.
Suunnitteluprosessi syventyy aluksi tapoihimme tulkita visuaalista materiaalia ja millä eri tavoin tätä voi tutkia. Prosessi alkaa avaamalla ja pohtimalla semiotiikan sekä ikonografian oppeja, jotka pyrkivät selittämään miten ihminen tiedostaen sekä tiedostamatta tulkitsee visuaalista mediaa. Näiden teorioiden keinoja otetaan soveltaen huomioon konseptia laatiessa sekä julisteen luonnostelussa. Finnair julisteen pohjana, inspiraationa ja vaikutuksena toimii Jorma Suhosen vuonna 1948 suunnittelema juliste Aero Oy:n 25-vuotisjuhlavuotta juhlistamaan.
Juliste rakentuu tributointi ajatuksen pohjalta, tehdyt valinnat ja muutokset esitellään sekä semiotiikan, että julisteen suunnittelu periaatteisiin nojaten. Työ myös syventyy eri komponentteihin ja teorioihin mitkä rakentavat visuaalisesti kiinnostavan, vaikuttavan ja informatiivisen julisteen. Tämän yhteydessä kulkee mukana myös julisteen suunnittelu- ja valmistusprosessi. Tributoinnin ollessa yksi toiminnallisen osuuden lähtökohta, työ käsittelee lyhyesti julisteen historiaan Suomessa ja maailmalla kuuluvat. Herää myös kysymys perinteisen julisteen tulevaisuudesta digitalisoituvassa maailmassa.
Päämääränä toiminnallisella osalla on digitaaliselle alustalle suunnattu liikkuva mainosjuliste, minkä ohella tutustutaan ulkomainonnassa sille soveltuvia alustoja. Alueeksi on rajattu pääasiassa Helsingin seutu ja siellä vallitsevat alustat, jotka omistaa JCDecaux. Yrityksen monista tuotteista työn aihetta eniten koskettaa raitiovaunuissa sijaitsevia digitaalisia näyttöjä.
Digitaalisen liikkuvan julisteen valmistuksen yhteydessä työ käsittelee myös liikkeen ja animaation teoriaa. Suunnitteluprosessi pohtii miten parhaiten korostaa elementtejä sekä kasvattaa staattisten median vaikuttavuutta liikkeen ja digitaalisuuden tarjoamilla mahdollisuuksilla. Lopputulokseksi pyritään valmistamaan vaikuttava liikkuva juliste, joka hyödyntää liikkeen ja animoitujen muutosten rakentamaa narratiivia viestin välittämisessä.
Suunnitteluprosessi syventyy aluksi tapoihimme tulkita visuaalista materiaalia ja millä eri tavoin tätä voi tutkia. Prosessi alkaa avaamalla ja pohtimalla semiotiikan sekä ikonografian oppeja, jotka pyrkivät selittämään miten ihminen tiedostaen sekä tiedostamatta tulkitsee visuaalista mediaa. Näiden teorioiden keinoja otetaan soveltaen huomioon konseptia laatiessa sekä julisteen luonnostelussa. Finnair julisteen pohjana, inspiraationa ja vaikutuksena toimii Jorma Suhosen vuonna 1948 suunnittelema juliste Aero Oy:n 25-vuotisjuhlavuotta juhlistamaan.
Juliste rakentuu tributointi ajatuksen pohjalta, tehdyt valinnat ja muutokset esitellään sekä semiotiikan, että julisteen suunnittelu periaatteisiin nojaten. Työ myös syventyy eri komponentteihin ja teorioihin mitkä rakentavat visuaalisesti kiinnostavan, vaikuttavan ja informatiivisen julisteen. Tämän yhteydessä kulkee mukana myös julisteen suunnittelu- ja valmistusprosessi. Tributoinnin ollessa yksi toiminnallisen osuuden lähtökohta, työ käsittelee lyhyesti julisteen historiaan Suomessa ja maailmalla kuuluvat. Herää myös kysymys perinteisen julisteen tulevaisuudesta digitalisoituvassa maailmassa.
Päämääränä toiminnallisella osalla on digitaaliselle alustalle suunnattu liikkuva mainosjuliste, minkä ohella tutustutaan ulkomainonnassa sille soveltuvia alustoja. Alueeksi on rajattu pääasiassa Helsingin seutu ja siellä vallitsevat alustat, jotka omistaa JCDecaux. Yrityksen monista tuotteista työn aihetta eniten koskettaa raitiovaunuissa sijaitsevia digitaalisia näyttöjä.
Digitaalisen liikkuvan julisteen valmistuksen yhteydessä työ käsittelee myös liikkeen ja animaation teoriaa. Suunnitteluprosessi pohtii miten parhaiten korostaa elementtejä sekä kasvattaa staattisten median vaikuttavuutta liikkeen ja digitaalisuuden tarjoamilla mahdollisuuksilla. Lopputulokseksi pyritään valmistamaan vaikuttava liikkuva juliste, joka hyödyntää liikkeen ja animoitujen muutosten rakentamaa narratiivia viestin välittämisessä.