Barns delaktighet med stöd av teknologin : Case: Medielek på daghem
Eriksson, Elin; Nordin, Noora (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917494
Tiivistelmä
Samhället utvecklas konstant på den digitala fronten och därmed också kraven på indi-viders kunskap angående det. Digitaliseringen blir en naturlig del av vardagen allt tidi-gare i livet. Bevis på det syns till exempel i att i de nya Grunderna för planen för små-barnspedagogik finns det nu krav på att daghem bör integrera teknologi i sin verksam-het. Examensarbetet fokuserar på barns delaktighet med stöd av Medielek. Det är ett beställningsarbete av Helsingfors Stad för Känn Teknologin! - projektet med syftet att undersöka på vilket sätt barn är delaktiga via metoden Medielek och hur de via den lär sig om teknologi, sett ur ett personalperspektiv. Som frågeställningar använder vi föl-jande: 1. På vilket sätt har Medielek hjälpt de professionella att stöda och lära barnen om den ifrågavarande teknologin? 2. På vilket sätt stöder Medielek barnens delaktighet? Har pedagogerna kunnat stöda barnens delaktighet genom användningen av Medielek? Avstamp i detta arbete ligger i Känn Teknologin! – projektet, multilitteracitet och digital kompetens och Grunderna för planen för småbarnspedagogik. Det socialpedagogiska perspektivet och några tillhörande begrepp definieras också. Vi har tagit del av tidigare forskning genom att läsa sex artiklar som handlar om föräldrars attityder och teknolo-gins inverkan, pedagogers attityder och kunskap, positiv inverkan av teknologi samt hur den digitala kompetensen nu för tiden är nödvändig. Den kvalitativa undersökningen består av en kombination av temaintervju med en person som varit aktiv i projektet, och en dokumentanalys av konkret material vi erhållit från daghemmet. De centrala teman som uppkommer i och med analysen tangerar personalens behov av stöd och hur avgö-rande det är, resurser och hinder inom småbarnspedagogisk verksamhet som lär barn om teknologi, barnens delaktighet inom verksamheten och ändamålsenlig användning av teknologin. Resultaten visar att Medielek är en lågtröskelaktivitet som inte är för utma-nande, utan kan bra användas som metod inom småbarnspedagogiken. Mer övergri-pande och utbredd forskning krävs för att fastställa dessa effekter och vi uppmuntrar därför till fortsatt forskning inom detta område. Society is constantly evolving in the digital field and therefore there are new requirements considering individuals´ knowledge. Digitisation is becoming a normal part of everyday life, even for young children. Evidence can be seen in the Finnish policy document for the education of young children in kindergartens, eg. The requirement that kindergartens need to integrate technology in their activity. This bachelor thesis focuses on how Mediaplay endorse childrens´ participation. This thesis is made based on a request from the city of Helsinki for the Känn Teknologin! Project, with the purpose of examining how children participate through the method Mediaplay and how they learn about technology, seen through the eyes of the professionals working in kindergartens. Our research questions are: 1. In which way has Mediaplay helped the professionals to endorse and teach children about the current technology? 2. In which way does Mediaplay endorse childrens´ participation? Have the professionals been able to support childrens´ participation through the use of Mediaplay? The foundation for this thesis lies in the Känn Teknologin! Project, multiliteracy and digital competence and the Finnish policy document for the education of young children in kindergartens. The social pedagogic perspective and associated words are also defined. We have taken part of previous research by reading six articles considering parents´ and professionals´ attitudes and the impact of technology, the positive impact of technology and how the digital competence nowadays is necessary. The research contains of a combination of a thematic interview with a relevant person that took part in the project, and an analysis of documents we received from the kindergarten. The key concepts that arise focuses on the professionals´ need of support and how crucial it is, resources and obstacles, the childrens´ participation and appropriate use of technology. The results show that Mediaplay is an easy way to introduce technology to young children since it is not too challenging. More research in this field is needed to determine these impacts and therefore we encourage continued research.