Design and Validation of an IGBT Surface Temperature Measurement System
Airaksinen, Jussi (2018)
Airaksinen, Jussi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117752
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli toteuttaa mittausjärjestelmä, jolla pystytään mittaamaan IGBT:n pintalämpötilaa IGBT:tä kytkettäessä, sekä saada vertailukelpoisia tuloksia aikaisemmin jäähdytyslevystä mitattuihin lämpötiloihin verrattuna.
Puolijohdekomponenttien lämpötila vaikuttaa merkittävästi niiden luotettavuuteen sekä elinajanodotteeseen. Konkreettiset lämpötilamittaukset tukevat aikaisempia elinikälaskelmia.
Työssä suunniteltiin, toteutettiin ja validoitiin mittausjärjestelmä, jolla pystytään mittaamaan valmistajan IGBT moduulin sisälle asentamaa termoparia. Mittausympäristön tiedettiin olevan erityisen häiriöaltis, joten suunnittelu- ja validointimetodit sisälsivät mahdollisimman paljon erilaisia suodatusmahdollisuuksia.
Toteutetulla mittausjärjestelmällä pystytään mittaamaan IGBT:n pintalämpötilaa muutamissa erityistilanteissa. Alkuperäinen tavoite, IGBT:n kytkennän aiheuttaman lämpötilan nousun mittaaminen jäi tavoittamatta, sillä kytkentähäiriöiden suodattaminen osoittautui mahdottomaksi. Sen sijaan pintalämpötilaa pystytään vertaamaan aikaisempiin jäähdytyslevystä mitattuihin lämpötiloihin.
Puolijohdekomponenttien lämpötila vaikuttaa merkittävästi niiden luotettavuuteen sekä elinajanodotteeseen. Konkreettiset lämpötilamittaukset tukevat aikaisempia elinikälaskelmia.
Työssä suunniteltiin, toteutettiin ja validoitiin mittausjärjestelmä, jolla pystytään mittaamaan valmistajan IGBT moduulin sisälle asentamaa termoparia. Mittausympäristön tiedettiin olevan erityisen häiriöaltis, joten suunnittelu- ja validointimetodit sisälsivät mahdollisimman paljon erilaisia suodatusmahdollisuuksia.
Toteutetulla mittausjärjestelmällä pystytään mittaamaan IGBT:n pintalämpötilaa muutamissa erityistilanteissa. Alkuperäinen tavoite, IGBT:n kytkennän aiheuttaman lämpötilan nousun mittaaminen jäi tavoittamatta, sillä kytkentähäiriöiden suodattaminen osoittautui mahdottomaksi. Sen sijaan pintalämpötilaa pystytään vertaamaan aikaisempiin jäähdytyslevystä mitattuihin lämpötiloihin.