Catering-palvelun kehittäminen ravintola Huilin toimintaan
Riikonen, Helena (2010)
Riikonen, Helena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410399
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on selvittää, kuinka catering-toiminta aloitetaan käytännössä jo olemassa olevan-palvelun yhteyteen. Työn tarkoituksena on selventää uuden toiminnan taustalla vaikuttavat tekijät sekä asiat ja osa-alueet, jotka ovat oleellista catering-toimintaa harjoittaessa ymmärtää ja hallita. Tässä opinnäytetyössä aloitettava uusi palvelu kehitetään Järvenpäässä sijaitsevaan a la carte -ravintola Huiliin, joka on toiminut ke-sästä 2008.
Opinnäytetyön käytännöllinen osuus perustuu laadittuun teoriaan. Toiminnallisen osuuden taustalla uutta palve-lua aloitettaessa on tärkeää ymmärtää, mitkä asiat uuden palvelun tarpeeseen ja kokonaisuuteen vaikuttavat. Tässä työssä on erityisesti keskitytty palveluun määritteenä, kuluttajiin osana palvelua sekä yrityksen jatkuvaan kehitystarpeen korostamiseen toiminnan jatkuvuuden edellytyksenä. Yrityksen ollessa valmis seuraamaan ja tekemään tarpeen vaatiessa muutoksia tarjoamiinsa palveluihin, yrityksen on mahdollista säilyä kilpailevilla markkinoilla kannattavana liiketoiminnan harjoittajana. Käytännön osuuden rakentamisessa on käytetty apuna lisäksi teoriaa catering-toiminnasta.
Työ on toteutettu osittain yhteistyössä itse ravintolan kanssa, joka ei tahdo ennen työn valmistumista ottaa täy-sin kantaa idean käytännön toteutukseen. Idea uuden palvelun kehittämiseen ravintola Huiliin syntyi opinnäyte-työn aihetta valittaessa. Uusi palvelu jo olemassa olevan toiminnan konseptin rinnalle nostaisi yrityksen tunnet-tavuutta ja kannattavuutta. Käytännön toteutus toimisi yrityksessä yksinkertaisuudessaan samalla tavoin kuin jo toimiva myyntipalvelu, jonka kautta ravintolassa tapahtuvat yksityistilaisuudet ja suuret pöytävaraukset kulke-vat. Asiakas ottaa yritykseen yhteyttä tarjouspyynnön merkeissä, johon catering-toiminnasta vastaava vastaa asiakkaan toiveiden sekä yrityksen resurssien mukaisesti tarjouksella. Tarjouksen vahvistuksen jälkeen tilaisuu-desta tiedotetaan yrityksen sisällä kokkien ja tarvittavien tarjoilijoiden kanssa. Tilaisuus toteutetaan asiakkaan kanssa sovitun tilausvahvistuksen mukaan ja laskutetaan ennakkoon laskettujen raaka-aine- ja materiaalikustan-nusten sekä henkilöstökulujen mukaisesti.
Työssä on lisäksi esitetty käytännön osuus itse tilaisuuden järjestämisestä vaiheineen, jotka jokainen on tärkeää ottaa huomioon catering-tilaisuutta toteutettaessa.
Opinnäytetyön avulla yrityksen on mahdollista ymmärtää uuden palvelun merkitys osana toiminnan kannatta-vuutta. Selvitys tuo lisäksi kattavan lisän yrityksen toiminta-ajatukseen, jonka voi työn myötä ymmärtää olevan todella toteutettavissa oleva toiminnan muoto jalisäpalvelu ydinpalvelun rinnalle.
Opinnäytetyön käytännöllinen osuus perustuu laadittuun teoriaan. Toiminnallisen osuuden taustalla uutta palve-lua aloitettaessa on tärkeää ymmärtää, mitkä asiat uuden palvelun tarpeeseen ja kokonaisuuteen vaikuttavat. Tässä työssä on erityisesti keskitytty palveluun määritteenä, kuluttajiin osana palvelua sekä yrityksen jatkuvaan kehitystarpeen korostamiseen toiminnan jatkuvuuden edellytyksenä. Yrityksen ollessa valmis seuraamaan ja tekemään tarpeen vaatiessa muutoksia tarjoamiinsa palveluihin, yrityksen on mahdollista säilyä kilpailevilla markkinoilla kannattavana liiketoiminnan harjoittajana. Käytännön osuuden rakentamisessa on käytetty apuna lisäksi teoriaa catering-toiminnasta.
Työ on toteutettu osittain yhteistyössä itse ravintolan kanssa, joka ei tahdo ennen työn valmistumista ottaa täy-sin kantaa idean käytännön toteutukseen. Idea uuden palvelun kehittämiseen ravintola Huiliin syntyi opinnäyte-työn aihetta valittaessa. Uusi palvelu jo olemassa olevan toiminnan konseptin rinnalle nostaisi yrityksen tunnet-tavuutta ja kannattavuutta. Käytännön toteutus toimisi yrityksessä yksinkertaisuudessaan samalla tavoin kuin jo toimiva myyntipalvelu, jonka kautta ravintolassa tapahtuvat yksityistilaisuudet ja suuret pöytävaraukset kulke-vat. Asiakas ottaa yritykseen yhteyttä tarjouspyynnön merkeissä, johon catering-toiminnasta vastaava vastaa asiakkaan toiveiden sekä yrityksen resurssien mukaisesti tarjouksella. Tarjouksen vahvistuksen jälkeen tilaisuu-desta tiedotetaan yrityksen sisällä kokkien ja tarvittavien tarjoilijoiden kanssa. Tilaisuus toteutetaan asiakkaan kanssa sovitun tilausvahvistuksen mukaan ja laskutetaan ennakkoon laskettujen raaka-aine- ja materiaalikustan-nusten sekä henkilöstökulujen mukaisesti.
Työssä on lisäksi esitetty käytännön osuus itse tilaisuuden järjestämisestä vaiheineen, jotka jokainen on tärkeää ottaa huomioon catering-tilaisuutta toteutettaessa.
Opinnäytetyön avulla yrityksen on mahdollista ymmärtää uuden palvelun merkitys osana toiminnan kannatta-vuutta. Selvitys tuo lisäksi kattavan lisän yrityksen toiminta-ajatukseen, jonka voi työn myötä ymmärtää olevan todella toteutettavissa oleva toiminnan muoto jalisäpalvelu ydinpalvelun rinnalle.