”Kulttuurijournalismia, josta viimeisenä voisi luopua” – elokuvakritiikin tilanne suomalaisissa päivälehdissä
Kumén, Tommi (2018)
Kumén, Tommi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618368
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää, miten elokuvakritiikki voi suomalaisissa päivälehdissä. Taustalla on ajatus siitä, että internet on mullistanut mediaympäristöä ja perinteisen elokuvakritiikin on sanottu olevan kriisissä. Itse näen silti, että päivälehdistön elokuvakritiikkiä tarvitaan yhä palvelemaan suurta yleisöä, vaikka muut julkaisukanavat vievätkin siltä tilaa. Työssä selvitetään päivälehtien elokuvakritiikin tilannetta haastattelemalla viiden suurimman suomalaisen päivälehden kulttuuritoimitusten esimiehiä tai vetäjiä.
Työn tietoperustassa käyn läpi elokuvakritiikin historiaa, hyvän kritiikin piirteitä ja aiempaa tutkimusta aiheesta. Seuraavaksi puran oman tutkimukseni aineistoa ja peilaan sitä tietoperustaan. Tein opinnäytetyötäni keväällä ja syksyllä 2018. Puolistrukturoidut haastattelut, joissa käytin kvalitatiivista tutkimustapaa, toteutin huhti-toukokuussa 2018.
Tuloksena totean, että isoissa suomalaisissa päivälehdissä elokuvakritiikkiä arvostetaan perinteisenä journalismin muotona ja siitä halutaan pitää kiinni. Silti pitäisi keksiä, miten elokuvakritiikki pärjäisi paremmin verkossa. Elokuvakritiikillä on suomalaisten päivälehtien kulttuuriosioissa oma erityinen asemansa. Muita kulttuurituotteita ei arvioida yhtä kattavasti. Lehdissä edellytetään kriitikoilta perehtyneisyyttä ja intohimoa elokuvaan ja myös arvostetaan kriitikoiden ammattitaitoa. Nykyään ei silti ole mahdollista elättää itseään pelkästään elokuvia arvioimalla.
Lopuksi pohdin itse, miten elokuvakritiikki voisi vetää paremmin lehtien verkkojulkaisuissa ja ehdotan ratkaisukeinoja.
Työn tietoperustassa käyn läpi elokuvakritiikin historiaa, hyvän kritiikin piirteitä ja aiempaa tutkimusta aiheesta. Seuraavaksi puran oman tutkimukseni aineistoa ja peilaan sitä tietoperustaan. Tein opinnäytetyötäni keväällä ja syksyllä 2018. Puolistrukturoidut haastattelut, joissa käytin kvalitatiivista tutkimustapaa, toteutin huhti-toukokuussa 2018.
Tuloksena totean, että isoissa suomalaisissa päivälehdissä elokuvakritiikkiä arvostetaan perinteisenä journalismin muotona ja siitä halutaan pitää kiinni. Silti pitäisi keksiä, miten elokuvakritiikki pärjäisi paremmin verkossa. Elokuvakritiikillä on suomalaisten päivälehtien kulttuuriosioissa oma erityinen asemansa. Muita kulttuurituotteita ei arvioida yhtä kattavasti. Lehdissä edellytetään kriitikoilta perehtyneisyyttä ja intohimoa elokuvaan ja myös arvostetaan kriitikoiden ammattitaitoa. Nykyään ei silti ole mahdollista elättää itseään pelkästään elokuvia arvioimalla.
Lopuksi pohdin itse, miten elokuvakritiikki voisi vetää paremmin lehtien verkkojulkaisuissa ja ehdotan ratkaisukeinoja.