Mielekäs toiminta kuuluu kaikille : Toimintaterapiaryhmä kehitysvammaisille
Petäistö, Eeva-Liisa; Mieskolainen, Meriina (2018)
Petäistö, Eeva-Liisa
Mieskolainen, Meriina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618246
Tiivistelmä
Kehitysvammaiset jäävät yhteiskunnassamme helposti syrjään, eikä heidän osallisuuttaan tueta ja mahdollisteta tarpeeksi. Kuinka lisätä kehitysvammaisten ihmisten mielihyvän ja osallisuuden kokemuksia ja vähentää heidän toiminnallista deprivaatiota? Opinnäytetyö toteutettiin Helsingin kaupungin ryhmäkodissa. Opinnäytetyön työelämäkumppanin edustajana toimi Sosionomi, jolla on monen vuoden kokemus kehitysvammaisten kanssa työskentelystä ja päivätoiminnan järjestämisestä. Osallistujina toimintaterapiaryhmässä oli kolme runsaasti tukea ja apua tarvitsevaa kehitysvammaista aikuista.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa osallistujien kuntoutuksellisia tarpeita ja mielenkiinnon kohteita sekä ohjata viisi kertaa toimintaterapiaryhmää niiden pohjalta. Tavoitteena oli vahvistaa ryhmän osallistujien osallisuuden ja mielihyvän kokemuksia. Työn teoreettisena pohjana toimi Inhimillisen toiminnan malli, Marilyn Colen Seitsemän vaiheen työtapa sekä Doris Piercen Toiminnan terapeuttisen voiman malli. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti ja se rakentui kolmesta vaiheesta: osallistujien havainnoinnista, toimintaterapiaryhmän toteutuksesta ja vaikutusten arvioinnista. Ryhmän toiminnot valikoituivat ja rakentuivat osallistujien havainnoinnin pohjalta.
Ryhmästä syntyi monipuolinen paketti kehitysvammaisten kanssa käytettävistä toiminnoista toimintaterapiaryhmässä. Paketti esittelee toiminnot ja niihin tarvittavat materiaalit sekä perustelee toimintojen valinnan. Toimintaterapiaryhmällä oli nähtävissä vaikutus sen osallistujiin. Kahdella osallistujalla oli nähtävissä selkeät kehityksen kaaret, joihin vaikutti mahdollisesti ryhmäkertojen runkona käytetty seitsemän vaiheen työtapa. Yhdellä osallistujissa oli havaittavissa vireystilan laskua jakson aikana. Yhteistyökumppani sai toimintaterapiaryhmästä uusia ideoita ja materiaalia, joita he voivat jatkossa käyttää.
Toiveena opinnäytetyössä oli madaltaa toimintaterapeuttien kynnystä toimia runsaasti tukea ja apua tarvitsevien kehitysvammaisten henkilöiden kanssa ja tukea heidän oikeutta mielekkääseen toimintaan. Prosessin aikana syntyi monia hyödyllisiä huomioita, joita toimintaterapeutit ja toimintaterapeuttiopiskelijat voivat jatkossa hyödyntää suunnitellessa ryhmätoimintaa kehitysvammaisille. Toimintaterapiassa käytettävistä ryhmätoiminnoista kehitysvammaisten kanssa tarvittaisiin lisää materiaalia sekä jokaisen toimintaterapeutin olisi tärkeää miettiä työssään, kuinka hän voi parantaa tämän asiakasryhmän toiminnallista oikeudenmukaisuutta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa osallistujien kuntoutuksellisia tarpeita ja mielenkiinnon kohteita sekä ohjata viisi kertaa toimintaterapiaryhmää niiden pohjalta. Tavoitteena oli vahvistaa ryhmän osallistujien osallisuuden ja mielihyvän kokemuksia. Työn teoreettisena pohjana toimi Inhimillisen toiminnan malli, Marilyn Colen Seitsemän vaiheen työtapa sekä Doris Piercen Toiminnan terapeuttisen voiman malli. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti ja se rakentui kolmesta vaiheesta: osallistujien havainnoinnista, toimintaterapiaryhmän toteutuksesta ja vaikutusten arvioinnista. Ryhmän toiminnot valikoituivat ja rakentuivat osallistujien havainnoinnin pohjalta.
Ryhmästä syntyi monipuolinen paketti kehitysvammaisten kanssa käytettävistä toiminnoista toimintaterapiaryhmässä. Paketti esittelee toiminnot ja niihin tarvittavat materiaalit sekä perustelee toimintojen valinnan. Toimintaterapiaryhmällä oli nähtävissä vaikutus sen osallistujiin. Kahdella osallistujalla oli nähtävissä selkeät kehityksen kaaret, joihin vaikutti mahdollisesti ryhmäkertojen runkona käytetty seitsemän vaiheen työtapa. Yhdellä osallistujissa oli havaittavissa vireystilan laskua jakson aikana. Yhteistyökumppani sai toimintaterapiaryhmästä uusia ideoita ja materiaalia, joita he voivat jatkossa käyttää.
Toiveena opinnäytetyössä oli madaltaa toimintaterapeuttien kynnystä toimia runsaasti tukea ja apua tarvitsevien kehitysvammaisten henkilöiden kanssa ja tukea heidän oikeutta mielekkääseen toimintaan. Prosessin aikana syntyi monia hyödyllisiä huomioita, joita toimintaterapeutit ja toimintaterapeuttiopiskelijat voivat jatkossa hyödyntää suunnitellessa ryhmätoimintaa kehitysvammaisille. Toimintaterapiassa käytettävistä ryhmätoiminnoista kehitysvammaisten kanssa tarvittaisiin lisää materiaalia sekä jokaisen toimintaterapeutin olisi tärkeää miettiä työssään, kuinka hän voi parantaa tämän asiakasryhmän toiminnallista oikeudenmukaisuutta.