Digitaalinen muutos: Mobiilimekaanikko-järjestelmän tilannekartoitus ja toimintatavan yhtenäistäminen
Schlegel, Andrew (2018)
Schlegel, Andrew
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718395
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli tehdä tilannekartoitus eräässä autoliikkeessä käyttöönotetusta Mobiilimekaanikko-järjestelmästä ja samalla muodostaa yrityksen huoltokorjaamoille yhtenäinen toimintamalli järjestelmän käyttöön.
Mobiilimekaanikko on AutoMaster-toiminnanohjausjärjestelmän lisäosa, ja sen käyttöönotto on konkreettinen esimerkki autoalalla tapahtuvasta digitalisaatiosta. Digitalisaation vauhti on kasvussa autoalalla, ja työn teoriaosuudessa perehdytään sen aiheuttamaan muutokseen sekä tämän muutoksen johtamiseen. Autoalalla perinteisen organisaatiokulttuurin on kyettävä muuttumaan ulkoisen maailman tahdissa.
Työssä haastateltiin Mobiilimekaanikkoa käyttävää henkilöstöä neljässä eri toimipisteessä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, ja haastateltavat olivat päivittäin Mobiilimekaanikkoa käyttäviä työnjohtajia ja asentajia. Tavoitteena oli saada kokemusperäistä tietoa järjestelmän käyttöönotosta ja käytettävyydestä, joten työssä lähestyttiin aihetta sitä käyttävän henkilöstön näkökulmasta.
Henkilökunnan haastattelut ja insinöörityön tekijän omat kokemukset Mobiilimekaanikosta muodostivat työn aineiston, jolla selvitettiin muun muassa, miten Mobiilimekaanikkoon ja sen käyttöönottoon suhtauduttiin sekä miten sitä käytettiin alussa ja senhetkisessä tilanteessa. Tutkimalla Mobiilimekaanikon käyttöä saatiin muodostettua kuva järjestelmän kehitystarpeista ja kehitettyä yhtenäisempi toimintamalli järjestelmän käyttöön.
Tilannekartoituksen perusteella Mobiilimekaanikko-järjestelmän suurimpia haasteita olivat yhtenäisen toimintamallin puute, varaosakyselytoiminnon vajavainen käyttö ja järjestelmän käyttöön liittyvät tekniset ongelmat. Myös järjestelmän käyttöönotossa oli omat haasteensa, joten työtä voidaan käyttää työkaluna Mobiilimekaanikon aiheuttaman muutoksen loppuun saattamisessa ja vastaavanlaisissa muutostilanteissa, joita digitalisaatio tuo tullessaan.
Mobiilimekaanikko on AutoMaster-toiminnanohjausjärjestelmän lisäosa, ja sen käyttöönotto on konkreettinen esimerkki autoalalla tapahtuvasta digitalisaatiosta. Digitalisaation vauhti on kasvussa autoalalla, ja työn teoriaosuudessa perehdytään sen aiheuttamaan muutokseen sekä tämän muutoksen johtamiseen. Autoalalla perinteisen organisaatiokulttuurin on kyettävä muuttumaan ulkoisen maailman tahdissa.
Työssä haastateltiin Mobiilimekaanikkoa käyttävää henkilöstöä neljässä eri toimipisteessä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, ja haastateltavat olivat päivittäin Mobiilimekaanikkoa käyttäviä työnjohtajia ja asentajia. Tavoitteena oli saada kokemusperäistä tietoa järjestelmän käyttöönotosta ja käytettävyydestä, joten työssä lähestyttiin aihetta sitä käyttävän henkilöstön näkökulmasta.
Henkilökunnan haastattelut ja insinöörityön tekijän omat kokemukset Mobiilimekaanikosta muodostivat työn aineiston, jolla selvitettiin muun muassa, miten Mobiilimekaanikkoon ja sen käyttöönottoon suhtauduttiin sekä miten sitä käytettiin alussa ja senhetkisessä tilanteessa. Tutkimalla Mobiilimekaanikon käyttöä saatiin muodostettua kuva järjestelmän kehitystarpeista ja kehitettyä yhtenäisempi toimintamalli järjestelmän käyttöön.
Tilannekartoituksen perusteella Mobiilimekaanikko-järjestelmän suurimpia haasteita olivat yhtenäisen toimintamallin puute, varaosakyselytoiminnon vajavainen käyttö ja järjestelmän käyttöön liittyvät tekniset ongelmat. Myös järjestelmän käyttöönotossa oli omat haasteensa, joten työtä voidaan käyttää työkaluna Mobiilimekaanikon aiheuttaman muutoksen loppuun saattamisessa ja vastaavanlaisissa muutostilanteissa, joita digitalisaatio tuo tullessaan.