Vuorovaikutustaitoja työhyvinvointiin pakopelillä
Arjasto, Pinja (2018)
Arjasto, Pinja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117707
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja luoda työyhteisöjen työhyvinvointia edistävä pakohuonepeli. Pakohuonepeli keskittyy työhyvinvoinnin sosiaaliseen puoleen sekä vuorovaikutustaitoihin. Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Teoreettisessa viitekehyksessä on avattu pakohuonepelin käsite ja pelillisyys opetuksessa. Työssä on selitetty myös työhyvinvointia käsitteenä sekä työhyvinvoinnin kehittämisen merkitystä. Aiempien tutkimusten perusteella on tuotu esiin, millaisia vuorovaikutustaitoja yksilö tarvitsee työelämässä työhyvinvoinnin näkökulmasta. Pakohuonepelien hyödyntämiseen koulutuksessa pohjateoriana on käytetty elämyspedagogiikkaa ja kokemuksellista oppimista sekä oivaltavan oppimisen mallia.
Opinnäytetyön pakohuonepelin tavoitteena on pelillisyyden ja elämyksellisyyden keinojen avulla lisätä tietoisuutta vuorovaikutustaitojen merkityksestä työhyvinvoinnille sekä antaa tietoa siitä, millaiset vuorovaikutustaidot edistävät työhyvinvointia yksilön ja yhteisön näkökulmasta. Pakopelin tehtävien suunnittelussa tarvittava tieto on kerätty vuorovaikutustaitoja sekä työhyvinvointia käsittelevästä kirjallisuudesta.
Haastetta pakopelien käyttöönotossa tuottaa se, että niiden käyttö opetustarkoituksessa on Suomessa vielä kohtalaisen uutta. Pakopelin suunnittelu vie aikaa ja vaatii suunnittelijalta perusteellisen perehtymisen opetettavaan aiheeseen. Kuitenkin suunnittelun ja materiaalien keräämisen jälkeen pakopeli on helppo toteuttaa toistuvasti eri tiloissa ja valmiin pelin kokoaminen tapahtuu nopeasti. Pakohuonepelejä voisi hyödyntää jatkossa osana koulutuksia niiden pedagogisten ominaisuuksien vuoksi, etenkin vuorovaikutus ja ryhmätaitojen opettelussa.
Opinnäytetyön pakohuonepelin tavoitteena on pelillisyyden ja elämyksellisyyden keinojen avulla lisätä tietoisuutta vuorovaikutustaitojen merkityksestä työhyvinvoinnille sekä antaa tietoa siitä, millaiset vuorovaikutustaidot edistävät työhyvinvointia yksilön ja yhteisön näkökulmasta. Pakopelin tehtävien suunnittelussa tarvittava tieto on kerätty vuorovaikutustaitoja sekä työhyvinvointia käsittelevästä kirjallisuudesta.
Haastetta pakopelien käyttöönotossa tuottaa se, että niiden käyttö opetustarkoituksessa on Suomessa vielä kohtalaisen uutta. Pakopelin suunnittelu vie aikaa ja vaatii suunnittelijalta perusteellisen perehtymisen opetettavaan aiheeseen. Kuitenkin suunnittelun ja materiaalien keräämisen jälkeen pakopeli on helppo toteuttaa toistuvasti eri tiloissa ja valmiin pelin kokoaminen tapahtuu nopeasti. Pakohuonepelejä voisi hyödyntää jatkossa osana koulutuksia niiden pedagogisten ominaisuuksien vuoksi, etenkin vuorovaikutus ja ryhmätaitojen opettelussa.